De veertigste verjaardag van Yvonne de Graaf brengt een aantal onaangename verrassingen met zich mee. Zo laat Yvonne’s beste vriendin Mona verstek gaan en verrassen haar twee tienerkinderen hun moeder met een wel heel onalledaags cadeau: een gay best friend (GBF). Deze nieuwe beste vriend houdt Yvonne een spiegel voor en confronteert haar met haar overgewicht en haar ingeslapen seksleven.

Dit kleine boekje kreeg je een tijdje geleden cadeau bij Kruidvat als je een aantal actieproducten kocht. Dat laat ik me natuurlijk niet twee keer zeggen en daarom liep ik tevreden met het boek Verboden vruchten van Heleen van Royen en een aantal actieproducten de Kruidvat uit. Gisteravond kon ik na een geslaagde avond in Utrecht met vriendinnen niet gelijk in slaap komen en besloot ik dit boek te lezen.

Verboden vruchten is weer een typisch boek van Heleen van Royen. Het boek gaat eigenlijk maar over รฉรฉn ding: seks. Voor de fans van Heleen van Royen misschien leuk, maar ik vond het hier en daar een tikkeltje overdreven.

De schrijfstijl van Heleen van Royen vond ik daarentegen wel weer geslaagd. Ze schrijft beeldend (en geloof me, dat wil je niet altijd) en je vliegt door de hoofdstukken heen. De gelukkige huisvrouw was bijvoorbeeld zo’n boek waarbij haar fijne schrijfstijl en een indrukwekkend verhaal samenkwamen. Bij Verboden vruchten was de schrijfstijl goed, maar het verhaal een stuk minder interessant. Daarnaast vond ik het verhaal niet altijd even geloofwaardig. Ik bedoel, welk kind van vijftien geeft haar moeder een homo cadeau voor haar verjaardag?

Al met al geef ik dit boek dus niet zo’n hoog cijfer: een 5.5. De schrijfstijl is vlot en goed geschreven, alleen het verhaal vond ik te ongeloofwaardig en het woord ‘seks’ kwam er wat mij betreft iets te vaak in voor.

Geen aanrader volgens Readabook.nl

Heleen van Royen – Verboden vruchten | Uitgeverij: Lebowski | Genre: Roman
Bekijk op Bol.com | Mijn beoordeling:ย