Waar gaat ‘Bot’ over?

Om het maximale uit zijn klanten te halen, heeft Willem Hartma een informatiesysteem nodig dat verder gaat dan alle andere systemen. Verder ook dan de regels van het fatsoen. Geen bedrijf dat zoiets legaal voor hem mag bouwen, maar een eenling kan het wel: Bas. Een hyperintelligente nerd die geen vragen stelt en de wereld heel anders ziet dan anderen. Totdat Willem opeens dood is en niemand het systeem kan ontsluiten. Bas wel. Bas heeft de sleutel. Hij kan beslissen wie er gebruik van kan maken. Maar wil hij dat wel?

Ik vond dit een lastig boek om te recenseren. Ik weet eigenlijk nog steeds niet zo goed wat ik van dit boek vond. En waardoor dat komt? Ik heb eigenlijk geen idee. Het verhaal zit goed in elkaar en is heel erg origineel: wat doe je als je klant dood is en hij nog niet betaald heeft?. Daarnaast zijn de hoofdpersonen goed uitgewerkt. Ze zijn zo goed omschreven dat je de hoofdpersonen zo voor je ziet. Dat maakt het aangenaam om te lezen.

Maar waarom heb ik dit boek dan niet zo’n hoog cijfer gegeven? Tja, ten eerste omdat ik er meer dan drie weken over deed om dit boek uit te lezen. Dat is bij mij al een teken dat ik het niet heel spannend vond en daardoor het boek net iets te vaak naast me neerlegde.

Daarnaast leek het meer op een boek met korte fragmenten, dan dat het een doorlopend verhaal was om te lezen. Daardoor was ik soms even kwijt waar het verhaal nu daadwerkelijk over ging. Dit kan ook komen door de programmeertaal van Bas en hoe hij denkt in wiskundige vergelijkingen. De gedachtegang van Bas is daardoor af en toe wat lastig te volgen.

Dus wat is nu de conclusie van dit warrige verhaal? Ja, dat weet ik dus zelf ook niet helemaal. Ik vond het een vermakelijk boek om te lezen, maar het verhaal blijft wat mij betreft niet echt hangen. Toch gun ik dit boek het voordeel van de twijfel.

Charles den Tex – Bot | Uitgeverij: De Geus | Genre: Thriller
(6.5)

# #