Waar gaat ‘Het nest’ over?

Elke familie heeft zo haar problemen. De Plumbs alleen wat meer dan andere families. Na jaren van onderhuidse spanningen barst uiteindelijk de bom wanneer Melody, Beatrice en Jack Plumb in een restaurant hun charismatische maar roekeloze broer Leo opwachten, die net uit een afkickkliniek komt. Een paar maanden daarvoor heeft Leo, dronken achter het stuur, een ongeluk veroorzaakt met ernstige gevolgen voor zijn jonge bijrijdster. De kosten daarvan hebben een groot gat geslagen in de erfenis waarop iedereen had gerekend. Lukt het Leo’s broer en zussen om hem zo onder druk te zetten dat hij het verdampte geld terugverdient?

Bij veel mensen draait het leven om geld. Zoveel mogelijk geld. En dat laat Cynthia Sweeney wel heel duidelijk zien in haar roman Het nest. Dit boek gaat over de familie Plumb. Zij ontvangen een bedrag op de veertigjarige leeftijd van de jongste in het gezin: Melody. Maar de oudste broer Leo gaat er met het geld vandoor. Hoe gaat het gezin daarmee om? Doodongelukkig vechten ze om een deel van het bedrag. Maar maakt geld wel gelukkig?

Het verhaal begint gelijk goed: broer Leo zit dronken achter het stuur na een bruiloft en veroorzaakt een ongeluk. Naast hem zit een jonge vrouw en zij is niet zijn vriendin. Door deze gebeurtenis zit je gelijk middenin het verhaal.

Maar hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer ellende erop je afkomt. Het wordt daardoor een klein beetje langdradig. Tel daar de vele hoofdpersonen bij op en je kunt je voorstellen dat je soms geen zin hebt om verder te lezen na een lange dag werken. Maar goed, ik zeg eerlijk dat ik meer van de spannende boeken ben, dan verhalen over alledaagse families. Dus is dit een realistisch beeld dat ik schets? Ik denk het niet.

Dat wil trouwens nog niet zeggen dat ik het geen goed boek vond. De verhaallijn is origineel, er zitten veel thema’s in en de hoofdpersonen zijn goed neergezet. Vooral het thema ‘maakt geld gelukkig’ vond ik fantastisch neergezet en daardoor is het einde des te leuker.

Cynthia D’Aprix Sweeney – Het nest | Uitgeverij: Ambo|Anthos | Genre: Roman
(7.0)

# #