Waar gaat ‘Johan Cruijff: mijn verhaal’ over?

Voetbalkunstenaar Johan Cruijff is een icoon. Hij was misschien wel de beste speler aller tijden. De invloed van zijn speelstijl en voetbalfilosofie was en is groot. Hij is van ons allemaal en daardoor heeft iedereen zijn ‘eigen’ Johan: een mengeling van feit en fictie. Nu is dan het woord aan hemzelf, in deze meeslepende autobiografie. Hierin geeft hij zíjn visie op alles wat hem bezighield, op het voetbal en op het leven. Als je het leest, is het alsof hij zelf tegen je praat. Eindelijk leren wij de echte Johan kennen.

Ik volg al jaren mijn cluppie FC Utrecht. Als klein meisje nam mijn vader mij mee naar stadion Galgenwaard en sindsdien volg ik elk weekend de perikelen van mijn voetbalclub.

Als Utrechter is het dus een beetje raar om met een boek over Johan Cruijff op het strand van Tenerife te zitten. Maar ik had er toch even schijt aan, want ik was al een tijdje benieuwd naar zijn boek. Als ik eerlijk ben weet ik niet zoveel over het leven van deze populaire man. Toen mijn neef mij dit boek gaf, wist ik dan ook dat ik dit boek snel een keer uit de kast zou halen.

En ik ben heel wat te weten gekomen over Johan Cruijff. Het leukste deel vond ik het verhaal over de Johan Cruyff Foundation. Hij beschrijft zo mooi hoe hij als voetballer in Amerika in aanraking kwam met zijn buurjongen met het syndroom van Down. Oprecht geschreven en heel erg mooi!

Ook wist ik eigenlijk niet dat hij in Amerika heeft gewoond en gevoetbald. En waarom hij daar voetbalde, wist ik al helemaal niet. Ook dit vond ik interessante hoofdstukken om te lezen. Vooral omdat het zo eerlijk is.

De opbouw van dit boek is goed en lekker leesbaar. De hoofdstukken gaan steeds over een ander onderwerp en zijn lekker kort. Ideaal voor op vakantie!

Wat ik van deze man vond na het lezen van zijn boek? Ik weet het eerlijk gezegd nog steeds niet. Het is best een harde man, maar hij is wel oprecht gek op zijn clubs en heeft het beste met hen voor. Maar de Ajax-arrogantie schemert er wel een beetje in door. Als nuchtere Utrechter vond ik dat soms wat te veel. Maar of ik me daar echt aan gestoord heb tijdens het lezen? Nee, eigenlijk niet. Hij was natuurlijk ook gewoon de beste speler van de wereld. Je hoeft het alleen niet zo vaak te benoemen. 😉

Ik vond het een leuke biografie om te lezen. Helemaal omdat ik nog zo weinig over Johan Cruijff wist. Als je enorm fan was van deze voetballer, denk ik dat je de meeste verhalen wel kent. Maar interessant om te lezen is het zeker!

Johan Cruijff – Mijn verhaal | Uitgeverij: Nieuw Amsterdam | Genre: Biografie
(7.0)

# # #