4x hotspots in Boedapest, Hongarije

Recensie: Anthony Doerr – Als je het licht niet kunt zien

Recensie: Anthony Doerr - Als je het licht niet kunt zien

SAMENVATTING:
De jonge Marie-Laure is blind. Ze woont met haar vader in Parijs naast het Natuurhistorisch Museum, waar hij werkt als slotenmaker. Als Marie-Laure twaalf is, bezetten de nazi’s Parijs en vader en dochter vluchten naar het Bretonse Saint-Malo. Ze hebben de grootste en meest waardevolle schat van het museum meegenomen. In een Duits mijnstadje groeit Werner Pfennig op in een weeshuis samen met zijn jongere zusje Jutta. Werner belandt bij de Hitlerjugend en wordt vervolgens naar het front gestuurd. Via Rusland komt hij tenslotte in Saint-Malo terecht, waar zijn verhaal en dat van Marie-Laure samenkomen.

MIJN MENING OVER DIT BOEK
Een roman over de Tweede Wereldoorlog: dat is eigenlijk altijd wel indrukwekkend. Maar dit boek vond ik wel een hele speciale versie, want het gaat namelijk over een meisje dat blind is. Het is al erg om blind te zijn in deze tijd, laat staan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Schrijver Anthony Doerr laat dit zo goed zien! Ik heb daar nog nooit bij stilgestaan, maar hoe heftig moet dat wel niet geweest zijn?

Daarnaast vond ik hoofdpersoon Werner Pfennig een mooie toevoeging in dit verhaal. Hij wordt opgeleid door de nazi’s, maar betekent het dan ook gelijk dat zo’n jongen slecht was in de oorlog? Ok, hij wordt naar het front gestuurd. Maar heeft hij eigenlijk wel een keuze? En wat beslist hij als het er uiteindelijk op aan komt? Ook dit heeft Doerr fantastisch neergezet. Je gaat er toch over nadenken dat de oorlog niet zo zwart/wit is.

Ik moest in het begin heel erg wennen aan dit boek. Misschien kwam het doordat het een dik boek is en het iets langer duurde voordat je de verhaallijn snapte. Maar als je een aantal hoofdstukken gelezen hebt, is het een fantastisch en ingrijpend boek. Zeker als je gaat begrijpen wat de hoofdpersonen met elkaar te maken hebben.

Het einde zag je dan ook niet aankomen en alle puzzelstukjes die je in het begin totaal niet begreep komen aan het einde samen. Dat maakt het een boek die je niet snel zult vergeten. Maar goed, het heeft ook niet voor niks de Pulitzerprijs gewonnen!

Anthony Doerr – Als je het licht niet kunt zien | House of Books | Bekijk op Bol.com
CIJFER: (8.5)