Waar gaat ‘Onvindbaar’ over?

Wanneer de tienjarige Arden op haar jonge tweelingzusjes past, ontsnappen ze even aan haar aandacht. Vervolgens ziet ze de meisjes in een glimp in een onbekende auto voorbijsnellen. Sindsdien is de tweeling spoorloos verdwenen. Twintig jaar later heeft Arden haar leven nog maar nauwelijks op de rails, haar studie lijkt te mislukken en de vraag of haar zusjes nog leven houdt haar nog altijd bezig. Als haar vader overlijdt, erft ze het familiehuis dat sinds het drama leegstaat, en besluit ze terug te keren naar haar geboortedorp. Daar blijkt al snel dat haar herinneringen aan die verschrikkelijke middag niet kunnen kloppen, en ze gaat op zoek naar de man die korte tijd verdacht werd van de verdwijning. Arden is vastberaden om de waarheid te achterhalen, maar het stadje en het familiehuis geven hun geheimen niet zomaar prijs.

Onvindbaar is niet een thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit. Sterker nog, de spanning is eigenlijk alleen voelbaar aan het einde van het verhaal. Normaal gesproken heb ik daar een beetje moeite mee bij een thriller. Waar blijft die spanning? Maar bij dit boek van Laura McHugh had ik daar eigenlijk niet zo’n last van.

Je voelt het verdriet bij het gezin. De problemen van Arden worden steeds duidelijker, maar ook bij haar moeder en haar overleden vader zijn er problemen. Steeds meer wordt er duidelijk van de dag dat de tweeling verdween. Maar wat er precies gebeurd is, weet je pas aan het einde. Waar het ook gelijk een stuk spannender wordt.

Maar echt verrassend vond ik het einde niet (ik had al vrij snel door hoe het ongeveer ging eindigen). Ook de leeftijd van de tweeling was niet altijd duidelijk. In het ene hoofdstuk waren ze iets ouder dan in het andere hoofdstuk. Maar maken deze minpuntjes het een slecht boek? Nee, ik denk het niet. Door de fijne en vlotte schrijfstijl van Laura McHugh word je meegezogen in de verdrietige wereld van Arden en dat is zeker een goede toevoeging in dit verhaal.

Wat mij betreft een leuk boek om op een herfstachtige dag te lezen. Het is voornamelijk een treurig verhaal met een heftig en toch spannend einde. Boekentip / aanrader

Laura McHugh – Onvindbaar | Uitgeverij: Cargo | Genre: Thriller
(7.0)