4x hotspots in Boedapest, Hongarije

Recensie: Dan Brown – Oorsprong

Recensie: Dan Brown - Oorsprong

SAMENVATTING:
Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, bezoekt het hypermoderne Guggenheim-museum in Bilbao voor een belangrijke onthulling van een ontdekking die de wetenschap voor altijd zal veranderen. De gastheer van de avond is Edmond Kirsch, een veertigjarige miljardair en futurist wiens oogverblindende hightech uitvindingen en gewaagde uitspraken hem wereldberoemd hebben gemaakt. Maar de nauwkeurig georkestreerde avond barst plotseling uit in chaos, waardoor Kirsch’ waardevolle ontdekking voorgoed dreigt te verdwijnen. Duizelig en geconfronteerd met een directe dreiging, ontsnapt Langdon uit Bilbao, samen met de elegante museumdirecteur Ambra Vidal.

MIJN MENING OVER DIT BOEK
Tja, wat moet ik over dit boek zeggen? Ik ben sowieso fan van Dan Brown, dus natuurlijk was ik enthousiast toen ik dit boek las. Nu hoor ik je denken: dan is deze recensie toch niet echt objectief? Dus ik zal je alvast waarschuwen: daar ben ik zelf ook niet van overtuigd…

Het voordeel van de boeken van Dan Brown is dat ze bomvol staan met weetjes over kunst, architectuur en geschiedenis. Na dit boek zou ik zo een vakantie kunnen boeken naar Bilbao. Alleen al om een bezoekje te brengen aan het Guggenheim Museum waar het verhaal begint. En daar blijft het niet bij. Ze gaan ook nog langs de Sagrada Familia waar het even heel spannend wordt. En zelfs het stadion van FC Barcelona krijgt een plekje in het nieuwe boek van Dan Brown. Naast de typische Dan Brown-momenten zitten er toch wat nieuwe elementen in. Zo krijgt moderne kunst een plekje in het verhaal en ook een alleswetende computer speelt ineens een belangrijke rol.

Het is dan ook een spannend verhaal waarbij Robert Langdon weer centraal staat. Natuurlijk wordt hij weer bijgestaan door een mooie vrouw en dit keer is dat de toekomstige prinses van Spanje. De verhaallijn zit goed in elkaar. ‘Waar komen we vandaan’ en ‘hoe ziet onze toekomst eruit’? Grote thema’s, maar dat ben ik inmiddels wel gewend van Brown. Hij haalt in zijn ontknoping dan ook alles uit de kast. Ik zal niets verklappen. Maar ik vond het wel gewaagd dat je schrijft over religie, wetenschap en futurologie. Wat ik dan weer erg leuk vond.

Al kwam het einde wat mij betreft wat abrupt. Critici vinden het vooral een voorspelbaar boek met dezelfde opbouw als al zijn andere boeken. Ben ik het daarmee eens? Ja, wel een beetje. Je herkent zijn stijl. Maar dat neemt niet weg dat het een lekker leesbaar boek is waarbij je even kunt wegdromen over een ander land, waarbij je de kunstwerken en het museum zo voor je ziet. Misschien niet een literair hoogstandje. Maar wil je dat dan alleen maar lezen?

Dan Brown – Oorsprong | Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff | Bekijk op Bol.com
CIJFER: (7.5)