Waar gaat ‘Het meisje in het bos’ over?

Op Ruby’s dertiende verjaardag komt een wens van haar uit. Het echtpaar dat haar opvoedt blijken niet haar echte ouders te zijn. Dat betekent dat haar echte vader en moeder ergens anders zijn en Ruby besluit dat ze niet zal rusten voor ze hen heeft gevonden. Ze loopt weg, het bos in, met alleen een koffer in haar hand. Als ze een stel andere kinderen ontmoet, broertjes en zusjes die alleen in het bos lijken te wonen, sluit Ruby zich bij hen aan. Maar is Ruby wel veilig? Wat is waarheid en wat niet? Wie probeert haar echt te helpen en wie is gevaarlijker dan ze ooit voor mogelijk had gehouden?

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik van dit boek moet vinden. Het is namelijk een beetje een vreemd boek: is het een thriller, een roman of toch fantasy? Ik weet het nog steeds niet. Ik kreeg daardoor vlagen mee van verschillende genres, maar echt uitgewerkt zijn ze niet. Voor een thriller mis je toch de echte spanning, voor een roman is het deel met haar familie het meest bevredigend, maar de echte emotie mis je. Is het dan toch fantasy? Dan ben ik nog wel op zoek naar een aantal antwoorden…

Maar vond ik het dan echt zo’n vreselijk boek? Zeker niet! Sterker nog, het verhaal is mooi en ontzettend treurig. De verhaallijn van Ruby is goed neergezet door Kate Hamer. Je voelt hoe eenzaam ze is en hoe bang ze is door de mishandelingen thuis. Het verhaal greep me dus ook zeker aan. Maar wat mij betreft had ze er meer uit kunnen halen door één genre te kiezen.

En daarom vond ik het zo lastig om een recensie te schrijven. Snap je het nog? Misschien moet je dan toch het boek lezen om erachter te komen wat jij van dit boek gaat vinden… 😉

[one_half]

+ PLUSPUNTEN: