Waar gaat ‘Het laatste dat ze deed’ over?

Vanaf het moment dat de familie Franklin een charmant oud huis heeft laten platgooien om er een gigantisch, zielloos nieuw gebouw neer te zetten, heeft Liz Jarret een hekel aan hen. Haar man Owen heeft het veel te druk met zijn bedrijf verkopen, in de hoop ooit zelf een groot huis te bezitten. De enige die ervoor zorgt dat de burenruzie niet escaleert, is het kleine zoontje van de Franklins: Charlie. De gespannen situatie neemt een schokkende wending als Liz – doodmoe na een nacht studeren voor een examen – zonder in haar spiegel te kijken haar garage uitrijdt. In eerste instantie denkt ze dat ze een kat of een hond heeft aangereden als ze de doffe klap hoort. Wanneer ze ziet dat het de kleine Charlie is, komt haar leven in een stroomversnelling terecht van vergissingen, leugens en onherstelbare fouten.

Wat een originele thriller! Wat doe je als je per ongeluk je buurjongetje hebt aangereden? Voor hoofdpersoon Liz komt dit ineens wel heel dichtbij. En ze pakt het ook net even iets anders aan dan hoe een gewoon mens het zou doen…

Het verhaal is vooral origineel doordat je eigenlijk al gelijk weet wat er met het jongetje gebeurd is. Dat maakt het een heel andere thriller dan de meeste boeken. De spanning is daardoor misschien iets minder aanwezig, maar je krijgt er wel een beklemmend gevoel bij. Ik moest dit boek eerlijk gezegd vaak even wegleggen, omdat de leugens alleen maar erger werden en je geen uitweg meer zag als lezer.

Het einde is dan ook heel anders dan je zou verwachten. Ontzettend spannend, retegoed en toch ook wel open neergezet.

Wat een heerlijke thriller! De originele insteek en vele leugens maken het een heerlijk boek om te lezen na een lange dag werken of om mee te nemen in je koffer op vakantie.

Boekentip / aanrader