Waar gaat ‘Bede aan de zee’ over?

Op een maanverlicht strand houdt een vader zijn slapende zoon vast terwijl ze wachten op een boot. Hij vertelt de jongen over de lange zomers van zijn jeugd, hij herinnert zich zijn opa’s huis in Syrië, het geritsel van de olijfbomen in de wind, het gemekker van de geit van zijn oma, het gerinkel van haar pannen. En hij herinnert zich de bruisende Oude Stad van Homs, de drukke steegjes, de moskee en de grote soek, de tijd dat de hemel nog geen bommen spuugde en ze moesten vluchten. Als de zon opkomt, verzamelen zij en de andere mensen hun spullen en gaan ze een gevaarlijke reis tegemoet, op zoek naar een veilige plek om te leven.

‘Bede aan de zee’ is misschien niet echt een boek te noemen. Na 5 minuten had ik ‘m namelijk al uit. Dus hoe knap is het van Khaled Hosseini dat dit korte verhaal je meteen weet te grijpen? Ik miste helemaal niks na het dichtklappen van dit boek. Ik was er zelfs een beetje stil van. Heel knap!

Het verhaal is gebaseerd op het driejarige Syrische jongetje Alan Kurdi, dat in 2015 aanspoelde op een Turks strand. Maar het is ook een beetje het verhaal van Khaled Hosseini, die zelf ook een jonge vluchteling was. Op een prachtige manier weet de schrijver over te brengen hoe het als vluchteling is. Het is een brief van een vader aan zijn zoon over vluchten uit je eigen land. Op een typische Khaled Hosseini-manier waar ik zoveel van houd. De prachtige illustraties van Dan Williams maken het wat mij betreft helemaal af.

Een prachtig en indrukwekkend verhaal op een typische Khaled Hosseini-manier geschreven. Als je van zijn boeken houd, zou ik dit korte verhaal zeker een kans geven. Koop het boek alleen al omdat de opbrengst gedoneerd wordt aan de UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties.

Khaled Hosseini – Bede aan de zee | Uitgeverij: De Bezige Bij | Genre: Roman
(8.0)

# #