Waar gaat ‘Het wonderbaarlijke leven van een kleine reuzin’ over?

Toen Truly Plaice’s moeder zwanger was, sloot iedereen weddenschappen af over hoe enorm groot die zoon niet zou worden. Het meisje dat vervolgens als Truly het licht ziet, moet de prijs betalen voor haar omvang, want haar vader geeft haar de schuld van de kraamdood van zijn vrouw. Hij is totaal niet in staat om dit reuzenkind en haar lieve engelachtige zus Serena Jane alleen te verzorgen. De meisjes worden dan ook al snel van elkaar gescheiden, en Truly groeit op op een boerderij, eigenlijk nog de beste plek voor zo’n lomp kind als zij. Pas als Truly ontdekt dat zij mensen kan genezen met kruiden krijgt ze de regie over haar eigen leven weer in handen.

Ik weet niet helemaal waarom ik dit boek oppakte tijdens het boekenfestijn. De voorkant en de titel zien er namelijk niet echt veelbelovend uit. Toch pakte ik juist dit boek op. Ik las de achterflap en was eigenlijk wel enthousiast geworden. Dit boek wilde ik wel een kans geven. Dat heeft vervolgens nog een half jaar geduurd, maar ik heb daar zeker geen spijt van!

In eerste instantie is het een beetje een vreemd en zielig boek: Truly is een reuzin en wordt gezien als de dorpsfreak. Iedereen vindt haar vreemd en laat dat ook blijken. Heel naar en verdrietig om te lezen. Maar het blijft een fascinerend, indrukwekkend en aangrijpend verhaal. Je gaat een beetje van Truly houden.

Op de achterflap stond onder andere: “Baker heeft een goed gevoel voor de zwartgallige kanten van het leven.” En dat heeft ze zeker. Er zit veel drama in, maar ook een beetje liefde en vriendschap. Het is dus niet alleen maar neerslachtig. Baker laat juist goed zien hoe iemand die zo’n zwaar leven heeft, het toch elke dag weer op een leuke manier weet af te sluiten. Dat vind ik knap gedaan.

Wat mij betreft is dit zeker een boek om een keer te lezen. Het is een indrukwekkend en zielig boek, waar je nog lang over na zult denken. De voorkant vind ik dan ook niet passen bij het verhaal. Het lijkt nu een chicklit met al die glitters, terwijl dit boek zoveel meer in zich heeft!

Tiffany Baker – Het wonderbaarlijke leven van een kleine reuzin
Uitgeverij: De Kern | Genre: Roman | Bekijk op Bol.com
Mijn beoordeling: