Waar gaat ‘De onsterfelijken’ over?

New York, 1969. De broers en zussen Gold krijgen als kind hun sterfdatum te horen van een helderziende. De voorspelling heeft grote gevolgen voor hen in de vijftig jaar die volgen. Oogappel Simon vlucht naar de westkust, op zoek naar de liefde in het San Francisco van de jaren tachtig. De dromerige Klara wordt illusionist in Las Vegas, geobsedeerd door de grens tussen werkelijkheid en fantasie. Oudste zoon Daniel zoekt naar zekerheid als legerarts in de jaren na 9/11. En de serieuze Varya probeert de grens tussen de wetenschap en onsterfelijkheid te breken.

De onsterfelijken is een groot succes in de Verenigde Staten en kwam op 7 binnen in de New York Times-bestsellerlijst. Je snapt dat ik nieuwsgierig werd naar dit boek!

In vier delen wordt een paar jaar van het leven van vier kinderen (Simon, Klara, Daniel en Varya) verteld. Waar het ene verhaal stopt, gaat het andere verhaal weer verder en zo kom je er na vier delen achter hoe 50 jaar van hun leven eruitzag. Heel mooi gedaan van Chloe Benjamin, want ik bleef daardoor nieuwsgierig naar het volgende deel.

De vraag die bij mij bleef hangen na het lezen van dit boek: hoe leef je als je op jonge leeftijd je sterfdatum te horen krijgt? Ga je gewoon door alsof er niks gebeurd is? Of pas je je leven aan? Dit dilemma zie je heel mooi terug bij de familie Gold. Alle vier de kinderen gaan er namelijk anders mee om. De één gooit zijn leven helemaal om, de ander blijft verdrietig en teleurgesteld.

Wat zou jezelf doen? Geloof je überhaupt een helderziende? Ik heb echt geen idee. Zeker niet als je nog zo jong bent. Je vraagt je na dit boek af of je zelf je leven kunt bepalen of dat je afhankelijk bent van het lot. En dat vind ik een mooi standpunt voor een boek.

Een klein minpuntje: de eerste twee delen van Simon en Klara waren heel bijzonder: ze hadden een bijzonder leven en je wilde heel graag weten hoe hun leven verliep. Bij Daniel en Varya, de laatste twee delen, had ik dat iets minder. Misschien kwam het doordat het boek begon met de twee interessante verhalen, maar ik vond het toch jammer dat deze delen niet omgedraaid waren. Of ik me daar heel erg aan stoorde? Nee, dat absoluut niet.

Het is een ontroerend boek en ontzettend goed geschreven. Daarnaast vond ik dat deze hardcover een prachtige cover heeft, wat ik ook altijd een plus vind. Het is een bijzonder onderwerp voor een boek en daarom extra leuk om te lezen. Je hebt echt het gevoel dat je de familie Gold leert kennen, terwijl je maar een klein deel van elk leven te weten komt. Wat mij betreft een aanrader om te lezen!

Chloe Benjamin – De onsterfelijken | Uitgeverij: Meulenhoff | Genre: Roman
(8.0)

# #