MINI-REVIEW: Tommie Niessen – Tommie in de zorg

Waar gaat ‘Tommie in de zorg’ over?

“Ik ga toch geen mensen wassen?”, zei Tommie Niessen toen zijn moeder hem voorstelde om een tijdje in de zorg te gaan werken nadat hij met school was gestopt. Maar na een jaar ICT en een jaar marketing werd het tijd voor een nieuwe wending. Tommie ging de opleiding tot verzorgende volgen en meteen voelde het goed. Sinds zijn opleiding verpleegkunde werkt Tommie als zzp’er in de wijkzorg en in een hospice. De zorg is niet stoer. Zeker niet onder jongens. Om zijn werk positiever onder de aandacht te brengen begon Tommie blogs te schrijven onder de titel “Tommie in de zorg”. Hij wilde laten zien hoe mooi het vak is én hoe moeilijk het soms kan zijn. Binnen no time had hij meer dan tienduizend volgers. En nu is daar dus het boek, waarin hij openhartig en eerlijk vertelt over Tommie in de zorg.

Tommie Niessen is bekend van zijn blog, maar vooral van zijn Instagramaccount waar hij quotes en verhalen van zijn cliënten deelt. Ik was dan ook erg benieuwd toen ik zag dat hij een boek schreef over de zorg. Ik ben altijd al benieuwd geweest hoe het is om als verpleegkundige aan de slag te gaan.

Het mooiste aan dit boek vond ik hoe hij omgaat met zijn cliënten. Een oudere vrouw even snel helpen met douchen kan iedereen (nou ja, bijna iedereen). Maar een praatje maken omdat ze eenzaam is, is misschien nog wel veel belangrijker. En dat laat hij in dit boek ijzersterk zien.

Het boek heeft korte hoofdstukjes, geschreven als een column over het leven van Tommie in de (wijk)zorg. Je leest een aantal keer hoe hij in de zorg terecht is gekomen en valt daardoor wel in herhaling. Voor zo’n dun boek is dat misschien wel een beetje gek. Maar aan de andere kant komt het daardoor wel goed over hoe het is om in de zorg te werken.

De vele anekdotes van cliënten en de gesprekken die hij heeft zijn leuk ter afwisseling. Er staan ook een aantal mooie quotes in (deze quotes vind je trouwens ook terug op zijn Instagram). Ook spaart hij zichzelf niet en kom je meer over zijn leven te weten. Eerlijk, persoonlijk en soms heel erg grappig.

Het is een mooi boek om een keer te lezen. Niet alleen omdat je er blij van wordt: een jongen met zoveel passie en liefde voor het vak is bijzonder. De positiviteit straalt ervan af en het leest dan ook heerlijk weg. Ook als je niks met de zorg hebt. Misschien valt hij af en toe in herhaling, maar de boodschap is in ieder geval helder: de zorg is het mooiste beroep dat er is, ook als man. En dat is met de personeelstekorten in je achterhoofd een fantastisch verhaal.

Tommie Niessen – Tommie in de zorg | Ambo|Anthos | Non-fictie
(7.0)