Waar gaat ‘Ren voor je leven’ over?

Een maand voor zijn 37ste verjaardag concludeert journalist Klaas Boomsma in een verslavingskliniek in Zuid-Afrika dat zijn leven mislukt is. Een dag later begint hij met hardlopen. In Ren voor je leven vertelt Klaas het verhaal van zijn verslaving aan alcohol en cocaïne, maar hij beschrijft vooral wat hij heeft gedaan om zijn leven weer in eigen hand te nemen en hoe hij een gezond leven in balans opbouwde.

Dit is een boek dat je motiveert als hardloper, maar zeker ook als je nog nooit een rondje hebt gelopen. Het verhaal van Klaas Boomsma is namelijk erg bijzonder. Hij begon met hardlopen in een verslavingskliniek in Zuid-Afrika en dat veranderde zijn leven. En dat hoor ik vaker. (Nou ja, dat hardlopen je leven kan veranderen. Niet over die verslavingskliniek). Een half jaar geleden kon ik me dan ook niet voorstellen dat een rondje hardlopen positief kon zijn.

Maar sinds ik weer blessurevrij ben en ik voor het eerst in lange tijd weer 5 kilometer en zelfs 11 kilometer achter elkaar ren, kan ik volmondig bevestigen dat hardlopen ontspannend is. Na een paar kilometer zet je een knop om en denk je aan niks. Ik heb zelfs geen muziek op. Alleen maar het geluid van mijn voetstappen (En mijn gehijg. Daar moet ik nog aan werken).

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je wilt beginnen met hardlopen, je het gewoon moet doen. En dit boek kopen. Dat geeft je echt het laatste zetje, dat weet ik zeker. Want nadat ik dit boek las, had ik zin om naar buiten te gaan. Daarnaast is zijn verhaal gewoon heel erg motiverend en laat het zien dat hardlopen niet alleen lichamelijk goed is, maar ook zeker een positief effect heeft op je mentale gezondheid.

Na dit boek heb je zin om je hardloopschoenen weer aan te trekken en een rondje te lopen. Sterker nog, je wilt je hardloopkleding al klaarleggen voor de volgende dag. Net als Klaas.

Klaas Boomsma – Ren voor je leven | Uitgeverij: Prometheus | Genre: Biografie
Bekijk op Bol.com | | Mijn beoordeling: