Boekrecensie: Paulien Cornelisse - De verwarde cavia

Waar gaat ‘De verwarde cavia’ over?

Cavia werkt op de afdeling Communicatie. In korte humoristische hoofdstukken leren we haar en haar collega’s kennen. Stella van Human Resources. Ruud het enge hoofd van de afdeling Financiën. En tamagotchi-gek Harm-Jan van de IT-afdeling.

Een cavia op een communicatie-afdeling: hoe kom je erbij? Het vreemde is: na hoofdstuk één ben je al vergeten dat er een cavia op kantoor loopt en dat geen enkele collega zich daaraan stoort. Je zit zo in de kantoorwereld van Caaf en ik kan je vertellen: je gaat vrolijk worden van deze wereld.

Het verhaal is in één woord hilarisch. Het zijn korte hoofdstukjes over herkenbare situaties op kantoor. Zeker als je zelf dagelijks een kantoor binnenloopt, zul je de gesprekken en manieren herkennen. Ik heb vaak hardop moeten lachen om de herkenbare situaties bij het koffiezetapparaat of de discussies op de afdeling. Ik bedoel: het plusje op het koffiezetapparaat: werkt dat nu wel of is het psychisch? Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze discussie ook gevoerd heb. Bij het koffiezetapparaat. Een beetje gênant is het dan wel om het in een boek terug te lezen. Maar goed, ik heb dit boek dan ook cadeau gekregen van mijn collega’s. 😉

Ik las in een aantal recensies van andere bloggers dat ze het een te dun boekje vonden voor de prijs. Daar ben ik het niet mee eens. Ja, je hebt het boek in een weekend uit en daar baal je vervolgens verschrikkelijk van. Maar daar staat tegenover dat je met een lach op je gezicht het boek dichtklapt en je even de serieuze kant van het kantoorleven hebt laten varen. Dat vind ik persoonlijk de moeite waard. Daarom krijgt het boek van mij een dikke 9. En hopelijk snel een vervolg met Caaf in de hoofdrol?

Paulien Cornelisse – De verwarde cavia | Uitgeverij: Cornelisse