Waar gaat ‘De test’ over?

In een verlaten schoolgebouw wordt het lichaam van een Zweedse televisieberoemdheid gevonden. Hij is vastgebonden op een stoel in een hoek van het klaslokaal. Op zijn rug zit een lijst met vragen vastgeniet en hij is door het hoofd geschoten. Het is het begin van een reeks moorden op mediapersoonlijkheden, die hun gebrek aan kennis met de dood moeten bekopen. In een gewaagd interview praat de nog onbekende moordenaar tegen de onnozelheid in de media. Psycholoog Sebastian Bergman daagt hem daarom uit tot een intellectuele krachtmeting. Een krachtmeting waarmee hij zijn leven op het spel zet…

Man man man (horen jullie bij deze woorden ook altijd Erica Terpstra?), wat was dit een steengoed boek! Het Zweedse schrijversduo Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt zijn vooral bekend door de tv-serie The Bridge waar zij het scenario voor hebben geschreven. Dat ze daar goed in waren wist ik al. Maar dat ze ook boeken schreven was voor mij nog onbekend. En wat schrijven ze goed! Ik had tijdens het lezen soms niet eens door dat het al middernacht was. Dat is een goed teken, toch?

Het thema van dit boek is ook nog eens heel actueel en geeft je stof tot nadenken: mediapersoonlijkheden met gebrek aan kennis. Waarom zijn zij altijd populair? En als je dan het laatste hoofdstuk leest, weet je het helemaal zeker: van dit schrijversduo wil je meer lezen!

Dus ik ging op onderzoek uit en stuitte toen al snel op een klein minpuntje: er zijn al heel wat boeken aan vooraf gegaan met Sebastian in de hoofdrol. Sterker nog, De test was gewoon deel 5! Het voordeel: deze boeken zijn dus prima los te lezen (daar ben ik het levende bewijs van!). Het nadeel voor mij: ik wil ze nu allemaal lezen, maar ik weet al details uit deel 5. En dat vind ik persoonlijk een beetje jammer. Waarom staat dit niet gewoon op de voorkant van het boek? Maar dat neemt niet weg dat ik ze toch gewoon allemaal ga lezen. Zo eigenwijs ben ik wel. 😉

LEES DIT BOEK! En als je het helemaal goed wilt doen: begin dan bij deel 1. Dan heb je lekker nog 5 delen te gaan en dat is een leuk vooruitzicht. Geloof me maar.

Hjorth Rosenfeldt – De test | Uitgeverij: Brandt
Genre: Thriller | Bekijk op Bol.com