MINI-REVIEW: Joshua Fields Millburn & Ryan Nicodemus – Minimalisme

Waar gaat ‘Minimalisme’ over?

Jeugdvrienden Joshua Fields Millburn & Ryan Nicodemus waren nog jong, hadden goedbetaald werk en leefden een ‘rijk’ leven. Totdat ze merkten dat ze niet gelukkig waren en hun beider relaties stuk liepen. Ze ontdekten minimalisme, waardoor ze in staat waren hun bloedeloze baan op te zeggen, de meeste van hun bezittingen van de hand te doen en zich te richten op wat echt belangrijk is, zoals gezondheid, passie en persoonlijke groei – een betekenisvol leven.

Wat zal ik eens over dit boek zeggen? Ik was eerlijk gezegd niet zo enthousiast. Terwijl ik dat wel was toen ik het boek in mijn handen kreeg. Het kan liggen aan het feit dat ik getriggerd was door de sticker op de voorkant. Daar staat namelijk dat het de auteurs zijn van de documentaire ‘Minimalism: A Documentary About the Important Things’ op Netflix en deze docu gaat voornamelijk over leven met minder spullen.

Ik had in ieder geval niet verwacht dat dit boek alleen maar zou gaan over de vijf aspecten in het leven om gelukkiger te zijn. Het was interessant om te lezen, maar wat mij betreft niet echt vernieuwend. Eerlijk gezegd heb ik dit soort aspecten in tal van andere boeken gelezen. Hoe je bijvoorbeeld gezond moet leven en hoe je je passie kunt vinden: dat is niet nieuw.

Dit waren overigens wel interessante verhalen en het is leuk om te lezen hoe de auteurs hun leven hebben omgegooid. Daarnaast leest het lekker weg en heb je het boek zo uit. Ik had gewoon niet verwacht dat de inhoud van het boek zo anders zou zijn. Na het lezen had ik namelijk niet het gevoel dat ik mijn huis moest opruimen, omdat ik veel te veel spullen heb (lees: boeken). En dat is waar ik juist nieuwsgierig naar was.

Als je dus materialistisch bent en bewuster en met minder spullen wilt leven, dan zou ik dit boek zeker overslaan. Daar gaat dit boek namelijk niet over. Persoonlijk had ik meer willen lezen over minimalistisch leven en hoe je met minder spullen beter kunt leven. Daarom vind ik dit boek dan ook geen aanrader.

Geen aanrader volgens Readabook.nl

Joshua Fields Millburn & Ryan Nicodemus – Minimalisme
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff | Genre: Gezondheid & Psychologie