Waar gaat ‘De droomlijst’ over?

De twaalfjarige Louis is voor de ogen van zijn moeder Thelma aangereden door een vrachtwagen. Hij ligt in coma, en volgens de artsen is de kans op herstel nihil. Ze besluiten om het nog vier weken aan te zien, hopend op een medisch wonder. Thelma is ontroostbaar. Wanneer ze vervolgens thuis onder het kussen van haar zoon een klein schrift vindt waarin hij zijn dromen heeft opgeschreven – een bucketlist met bijzondere wensen, zoals het volgen van een voetbalclinic, een tattoo laten zetten, of een druk kruispunt in Tokio oversteken – besluit Thelma om de dromen van Louis te realiseren zodat hij vredig kan sterven. Maar dan komt ze bij de moeilijkste wens: mijn echte vader vinden.

Soms begin ik in een boek zonder de achterflap te lezen. Dit doe ik eerlijk gezegd niet vaak, maar dat zou ik wel moeten doen. Dit boek was namelijk heel indrukwekkend toen ik begon met lezen! Ik zag niet aankomen dat Louis een ongeluk zou krijgen en ik wist ook niet dat zijn moeder de bijzondere wensen uit zou laten komen. Dat maakte het heel bijzonder! Want hoe mooi is het dat een carrièregerichte moeder zich stort op het leven van haar zoon?

Het is niet een zwaar verhaal waarbij je je zakdoekjes bij de hand moet hebben. Terwijl het thema dat wel doet vermoeden. Het is gewoon een mooi verhaal dat heerlijk wegleest. Misschien zou je soms wat meer willen weten over de hoofdpersonen, maar ik vond dat persoonlijk niet storend. Het is soms ook fijn om een boek van maar 220 bladzijdes te lezen in plaats van een zware pil.

Een mooie toevoeging waren de korte hoofdstukken met de gedachten van Louis. Hij ligt in een ziekenhuisbed, ziet niks, maar hoort wel alles. Of je alles meekrijgt als je in coma ligt weet ik niet, maar ik vond het wel een bijzondere toevoeging aan dit verhaal. Het maakt de band tussen moeder en zoon alleen maar zichtbaarder.

Ik heb genoten vanaf de eerste tot de laatste bladzijde: wat een bijzonder verhaal! Het is een zwaar thema dat luchtig gebracht is en het einde is dan ook prachtig. Wat mij betreft een aanrader om te lezen!

Winnen!

Ben je enthousiast geworden en wil je deze mooie roman lezen in het nieuwe jaar? Dat komt goed uit, want ik geef één boek weg!

Wat moet je daarvoor doen?