Boekrecensie: Herman Koch - Zomerhuis met zwembad

Waar gaat het boek ‘Zomerhuis met zwembad’ over?

Huisarts Marc Schlosser heeft een medische fout begaan waardoor één van zijn patiënten, de beroemde acteur Ralph Meier, is overleden. Hij zal zich moeten verantwoorden voor de Medische Tuchtraad. Over die Tuchtraad maakt hij zich niet echt zorgen. Maar is het wel een medische fout? Marc had immers een rekening te vereffenen met zijn patiënt, die net iets te veel belangstelling toonde voor diens mooie vrouw Caroline. Of heeft het alles te maken met de gebeurtenissen in het zomerhuis waar het echtpaar Meier het gezin Schlosser had uitgenodigd?

Het boek Zomerhuis met zwembad stond al een tijdje in mijn boekenkast, maar ik had het nog nooit gelezen. Waarom? Geen idee, want altijd als ik begin in een boek van Herman Koch ben ik enthousiast. En natuurlijk was dat nu ook het geval. Wat een fantastisch boek!

De roman is vanaf bladzijde 1 interessant: een huisarts die voor het tuchtcollege moet verschijnen. Maar waarom? Hoe meer hoofdstukken je gelezen hebt, hoe meer je te weten komt over de huisarts. Dat hij de regeltjes niet zo nauw neemt is al vrij snel duidelijk. Hij geeft makkelijk pillen weg en luistert niet echt naar zijn patiënten. Het is dan ook heerlijk om te lezen hoe hij zijn patiënten en hun kwaaltjes belachelijk maakt.

Ik weet ook nog steeds niet of ik de huisarts vertrouw of juist haat. Hij heeft over iedereen een mening, maar is zelf ook niet helemaal eerlijk: hij heeft een scharrel naast zijn vrouw en rijdt onder invloed terwijl zijn gezin ook in de auto zit. Maar daarnaast houdt hij ontzettend veel van zijn vrouw en kinderen en doet hij er alles aan om hen gelukkig te maken.

De omschrijvingen van bekende Nederlanders, de spanning die soms echt voelbaar is en de gedachtes van de huisarts maken dit boek helemaal af. In een paar dagen had ik dit boek, tot mijn spijt, al uit. Heerlijk boek om te lezen en absoluut een aanrader!

Herman Koch – Zomerhuis met zwembad | Ambo|Anthos