Boekrecensie: Albert Camus - De pest

Waar gaat het boek ‘De pest’ over?

De pest is een kroniek van een kuststad in de greep van een dodelijke ziekte. De slachtoffers sterven een snelle en vreselijke dood, en als gevolg van de quarantaine worden de andere inwoners geplaagd door gevoelens van angst en claustrofobie. Het is een meeslepende vertelling over moed en vastberadenheid en de broosheid van het menselijk bestaan.

De klassieker De pest van Albert Camus (geschreven in 1947) kwam eind vorig jaar uit met een nieuwe kaft. Maar ik denk dat de uitgeverij op dat moment niet kon weten dat drie maanden later het coronavirus zou uitbreken. De overeenkomsten met deze crisis zijn namelijk wel erg groot. Ik zeg eerlijk dat ook ik geïnteresseerd werd toen ik het onderwerp zag.

Het is bijzonder om deze roman te lezen tijdens de coronacrisis (al ben ik stiekem blij dat ons virus niet begon met een rattenplaag). Je komt erachter dat de kuststad Oran het anders aanpakt dan in Nederland. De stad gaat helemaal op slot en dat betekent dat je je familie, vrienden en geliefde in andere steden niet meer mag zien. Maar ze mogen dan weer wel massaal de straat op om uiteten te gaan en drankjes te doen.

Maar dat neemt niet weg dat de overeenkomsten groot zijn (wat best bijzonder is doordat dit boek geschreven is in 1947). De grappen die in het begin gemaakt worden over de ziekte en later de angst omdat je niet weet wanneer dit voorbij is en of je je familie ooit nog gaat zien. Maar ook de ergernissen tegenover de bedenkers van de regels, de vogels die je in deze periode hard hoort fluiten en de lege straten. Het zit er allemaal in en dat maakt het ontzettend herkenbaar en realistisch.

Ik weet niet of dit boek zoveel indruk had gemaakt als we niet middenin de coronacrisis hadden gezeten. Het is nu zo herkenbaar en daardoor ook een beetje angstig. Je wilt maar verder lezen. Want hoe loopt dit boek af en gaat dat lijken op het einde van onze coronacrisis? Als je deze situatie niet kent, weet ik niet of dit verhaal zo blijft hangen. Maar voor nu zeg ik zeker: lees dit boek in quarantaine.

Albert Camus – De pest | De Bezige Bij