Waar gaat ‘Zeik niet zo’ over?

Over millennials wordt van alles gezegd. We zouden maar verwend zijn. Niet kunnen omgaan met ook maar de kleinste tegenslag. Uber te laat? Huilen. Geen vast contract? Nog meer huilen. Dus gaan we onszelf maar zoeken in Azië, met geld van papa en mama. Toch? Helemaal niet, zeggen journalisten en medemillennials Anouk Kemper, Suzette Hermsen en Lianne Marije Sanders. Zij herkennen hun generatie niet in het aanstellerige beeld dat alsmaar wordt geschetst. Het leven van de millennial is namelijk niet zo ingewikkeld. Op komische en schaamteloze wijze beschrijven Anouk (’86), Suzette (’87) en Lianne Marije (’88) hoe zij het doodnormale leven ervaren.

Wat ik van Zeik niet zo vond? Dat is simpel: ik vond het hilarisch. Van de titel kreeg ik het in eerste instantie een beetje benauwd. Ik geef het maar gelijk toe dat ik een enorme zeikerd ben. Ik kan klagen over het weer, bussen en treinen die te laat komen, mensen in het verkeer, programma’s en presentatoren op tv, Ajax, bakfietsen… moet ik nog even doorgaan? Maar gelukkig wordt er wat afgezeikt in dit boek en dat is herkenbaar, maar ook hilarisch om te lezen.

Het is dus niet een boek over het perfecte leven van een millennial met een fantastische baan, een groot huis, een leuke man en drie kinderen. Eindelijk eens een boek met columns over het echte leven. Met vervelende huisgenoten, de vele mankementen als je 30 bent, hekel hebben aan verjaardagen in kringetjes. Het komt er allemaal in voor. Met heel veel gezeik. Maar het is hier en daar ook een beetje ontroerend en ontzettend eerlijk.

Elke vrouw van rond de 30 herkent er wel iets in. En daarom is het zo heerlijk om dit boek te lezen na een lange dag werken. Tel daar de korte hoofdstukjes bij op (ideaal voor een druk leven, want dat hebben wij toch allemaal?) en je hebt een fijn boek om te lezen tijdens het hangen op de bank. Oh, en nog een leuk detail: zelfs mijn werk komt erin voor. Ik ben een gelukkig mens. Al schrijf je Schooltv gewoon aan elkaar (je moet altijd wat te zeiken hebben toch?).

Kortom: het is een luchtig boek met korte verhalen over het leven van een millennial. Of zoals ze zelf zeggen: gewoon een geinig boekie.
Boekentip / aanrader

L. Sanders, A. Kemper & S. Hermsen – Zeik niet zo | Brandt | Genre: Non-fictie