Waar gaat ‘De onderwaterzwemmer’ over?

Bij de nachtelijke oversteek naar bevrijd gebied, in het laatste oorlogsjaar, raakt de 14-jarige Tin zijn vader kwijt. Een nacht, een dag en een avond blijft de jongen in de uiterwaard waken, turen, zoeken, maar zijn vader komt niet meer boven water. Als dertig jaar later, tijdens een Afrikaanse reis met zijn vrouw, het noodlot opnieuw dreigt, voelt hij dat de tijd gekomen is om alles recht te zetten.

Dit boek zag ik overal voorbijkomen: op televisie, radio en in verschillende boekwinkels. Maar de voorkant zag er zo raar uit, dus ik voelde niet echt de behoefte om dit boek te lezen. Toch ben ik heel blij dat ik tijdens mijn vakantie naar Gran Canaria dit boek een kans heb gegeven. Wat een zielig verhaal over het verliezen van een vader op jonge leeftijd!

Het is mooi om de hele (trieste) levensloop van een man te volgen. Je leest eigenlijk maar over drie gebeurtenissen uit zijn leven: als 14-jarige in de oorlog, als 40-jarige op vakantie in Afrika en als man op latere leeftijd. Je kent dus maar drie momenten uit zijn leven, maar toch heb je het gevoel dat je hem (goed) kent. Heel mooi gedaan van Thomése!

Je moet wel van dit soort romans houden. Het kan soms een beetje langdradig zijn, omdat Tin zo blijft hangen in zelfmedelijden en eindeloos herhaald hoe zwaar hij het leven ziet. Dit vond ik voornamelijk het geval bij het verhaal in Afrika. Maar het einde maakt gelukkig heel veel goed en het hoort ook wel een beetje bij dit verhaal. Je snapt nu beter het einde en zijn gevoelens.

Het is een boek vol met negatieve gedachten van een man met schuldgevoelens. Hij kan het verleden maar niet loslaten en dat wordt steeds duidelijker naarmate je het einde nadert. Het is een triest verhaal met een bijzonder einde (die je op meerdere manieren kunt interpreteren).

P.F. Thomése – De onderwaterzwemmer | Atlas Contact | Genre: Roman
(8.0)

# #