Waar gaat ‘Live, Love, Run’ over?

Annemerel de Jongh was nooit bijzonder sportief, totdat ze op haar 17e het hardloopvirus te pakken kreeg. Nu maakt niets haar gelukkiger dan het lopen van marathons. Hoe ze van hardloophater naar hardloopliefhebber is gegaan? Ze vertelt het in dit boek aan de hand van persoonlijke anekdotes, praktische tips en recepten. Hoe begin je met hardlopen, hoe houd je het vol en nog belangrijker: wat trek je aan? Na het lezen van dit boek kun je niet anders dan je hardloopschoenen aantrekken en van start gaan.

Ik heb een beetje een haat-liefde-relatie met hardlopen. Ik loop nu zo’n twee jaar af en toe hard. De eerste maand altijd met veel plezier: ik koop nieuwe kleding en schoenen, plan mijn rondjes netjes in en probeer steeds een stukje verder te rennen. Na een maand haal ik de 5 km en heb ik mijn doel behaald. De routes ken ik inmiddels uit mijn hoofd en ook de kleding die ik aan heb is niet nieuw meer. Ik vind de bank ineens veel fijner en voor je het weet vervallen mijn wekelijkse rondjes. Tja, herkenbaar toch?

Dat dacht Annemerel de Jongh (Annemerel.com) waarschijnlijk ook, want zij schreef een boek over het hardloopvirus. Een aantal weken geleden las ik dit boek uit en ik kan je vertellen: na bladzijde één kocht ik alweer een nieuwe hardloopbroek. Niet goed voor je portemonnee, wel voor je conditie.

Het boek staat bomvol verhalen over marathons, blessures en tips. Je kan zien dat Annemerel het er niet makkelijk vanaf heeft gebracht met een paar korte verhalen en veel foto’s. Het is zoveel meer dan dat. Je leert ontzettend veel over hardlopen. Waar komt bijvoorbeeld de steek in je zij vandaan? En moet je nu wel of niet eten voordat je gaat trainen?

Verder staan er een aantal recepten in speciaal voor als je gaat hardlopen. Van grote maaltijden tot kleine tussendoortjes. Ideaal om te gebruiken als je geen idee hebt wat je voor of na een training moet eten. Ook staan er trainingsschema’s in voor beginners en gevorderden, leer je alles over goede hardloopschoenen en geeft ze je tips over kleding.

Na een half jaar heb ik mijn hardloopschoenen weer uit de kast gehaald en heb ik mijn eerste rondje weer gelopen. Ik vond het zwaar en enorm tegenvallen, dus ik ben benieuwd hoe lang ik het nu weer ga volhouden. Aan het motiverende boek van Annemerel kan het in ieder geval niet liggen. Het werkt vreselijk aanstekelijk. Ik weet zeker dat zelfs de grootste hardloophaters hun schoenen uit de kast halen na het lezen van dit boek.

Annemerel de Jongh – Live, Love, Run | Uitgeverij: A.W. Bruna
Genre: Non-fictie | Bekijk op Bol.com

# # # # #