Waar gaat ‘Oorlogswinter’ over?

Het is de ijskoude winter van 1944/1945. Nederland is bedekt door een dik pak sneeuw. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel, die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Als zijn buurjongen Dirk, die meedoet aan een overval op het munitiedepot, aan Michiel vraagt of hij een brief aan iemand wil bezorgen als het mis mocht gaan, voelt hij zich eindelijk serieus genomen. Maar de overval blijkt verraden, Dirk wordt opgepakt en degene bij wie hij de brief moet bezorgen, is doodgeschoten door de Duitsers.

Dit is zo’n boek dat je gelezen moet hebben. En aangezien ik dit boek niet in mijn jeugd heb gelezen (schande!), besloot ik ‘m op een regenachtige dag eens uit de kast te halen. En daar heb ik absoluut geen spijt van gehad!

Wat ik knap vond: het is een kinderboek maar daar merk je als volwassene niet veel van. Het is lekker vlot geschreven en dat terwijl het boek in 1972 geschreven is. Ook daar merk je eigenlijk vrij weinig van.

Het boek is heel dun (160 pagina’s), maar dat wil niet zeggen dat het verhaal ook dunnetjes was. De verhaallijn is mooi en wordt kort maar duidelijk uitgelegd. Verder zaten er sterke thema’s in: vriendschap, verraad en oorlog. Het einde zag ik al een klein beetje aankomen, maar dat maakt het verhaal niet minder heftig. Je voelt de teleurstelling van hoofdpersoon Michiel (meer verklap ik niet hoor!). Heel mooi gedaan!

Eigenlijk vraag ik me maar één ding af: waarom heb ik dit boek nooit gelezen in mijn schooltijd? Aanrader dus om te lezen voor je boekenlijst! Je zult er zeker geen spijt van krijgen. Heel indrukwekkend boek waar je nog lang over na zult denken.

Jan Terlouw – Oorlogswinter | Uitgeverij: Lemniscaat

# # # # #

29 november 2016