Waar gaat ‘Goed of slecht’ over?

De vijftienjarige Milly is zwaar getraumatiseerd opgenomen in een pleeggezin. Een nieuwe identiteit moet alle sporen naar haar verleden wissen, want de moeder van Milly is een seriemoordenaar en wacht in de gevangenis op haar rechtszaak. Milly worstelt met een groot schuldgevoel: door haar hulp heeft de politie haar moeder kunnen aanhouden. Van haar pleeggezin krijgt ze weinig steun. Integendeel, Phoebe, de oudste dochter, haat Milly vanaf het eerste moment dat ze haar zag en probeert op alle mogelijke manieren Milly’s leven zo ellendig mogelijk te maken. En daarmee maakt ze iets los bij Milly, een kant van zichzelf die ze liever niet wil kennen: ze is tenslotte de dochter van haar moeder, de seriemoordenaar…

Wat een origineel verhaal: een seriemoordenares wordt opgepakt doordat haar dochter haar aangeeft bij de politie. Maar heeft dochter Milly misschien ook een slechte kant? Ten eerste komt het al niet zo vaak voor dat een seriemoordenaar een vrouw is en ten tweede denk je eigenlijk nooit na over de kinderen (of andere familieleden) van een moordenaar. Hoe leven zij verder na zo’n heftige gebeurtenis?

Tijdens het boek leer je de vijftienjarige Milly steeds beter kennen. Haar gedachten volg je op de voet en je komt erachter dat haar moeder nog steeds heel erg aanwezig is in haar hoofd. Ze is geïndoctrineerd en dat is heel goed voelbaar. Maar je weet tot het einde niet welke richting het opgaat, want heeft Milly ook een slechte kant? Het einde is dan ook zeer indrukwekkend en beklemmend.

Het is niet een thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit van de spanning. Maar ik wilde wel doorlezen, omdat ik me afvroeg hoe ze zich als mens zou ontwikkelen in het verhaal en natuurlijk of ze uiteindelijk toch een beetje op haar moeder lijkt. Ik vond het daarom een origineel en goed boek en zeker de moeite waard om te lezen!

Ali Land – Goed of slecht | Uitgeverij: Cargo
Genre: Thriller | Bekijk op Bol.com

# #