MINI-REVIEW: Alice Feeney – Soms lieg ik

Waar gaat ‘Soms lieg ik’ over?

Amber Reynolds ligt in coma. Ze kan zich niet herinneren hoe dat is gebeurd. Maar ze weet dat het geen ongeluk was… Ze heeft het zogeheten locked-in-syndroom: ze hoort alles, maar kan zich niet bewegen en kan niet praten. Doodsbang, opgesloten in haar eigen lichaam, probeert ze haar herinneringen van de afgelopen week te reconstrueren. Met een echtgenoot die niet meer van haar houdt, een zus met een geheim en een ex die nog steeds door haar geobsedeerd is, weet Amber dat er iemand liegt over wat er met haar gebeurd is. Haar leven is nog steeds in gevaar. Lukt het haar wakker te worden voor het te laat is?

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: wat een indrukwekkende thriller! Vanaf minuut één zat ik in het verhaal en volg je de angstaanjagende waarheid van Amber Reynolds die in coma ligt maar wel alles kan horen. Ze zit gevangen in haar eigen lichaam. Dat is toch een afschuwelijke gedachte? Een heftig verhaal dus en niet helemaal te bevatten. En dat maakt het zo beangstigend. Ik heb me ook een aantal keer afgevraagd: zijn er veel mensen die dit meemaken? Wat een nachtmerrie!

Schrijfster Alice Feeney weet dit drama heel erg goed neer te zetten. Het is daarom een origineel verhaal, met een bijzondere verhaallijn. Je wordt namelijk heen en weer geslingerd tussen de verhalen en de uiteindelijke waarheid. Daarnaast valt Amber steeds weg en krijgt ze niet alle gesprekken mee. Als lezer weet je dus, net als Amber, niet het hele verhaal. En daarom blijf je je de hele tijd afvragen: wie heeft haar dit aangedaan?

Ook weet je niet van wie de dagboekfragmenten zijn die tussen de hoofdstukken zitten. En wie is er goed of slecht? Ik heb tot het einde toe geen idee gehad.

Het is een indrukwekkend boek waar je nog lang over na blijft denken. Vooral het einde vond ik heftig en ik weet nog steeds niet helemaal wat ik daarvan moet vinden.

Alice Feeney – Soms lieg ik | Uitgeverij: A.W. Bruna | Genre: Thriller