Waar gaat ‘De bruggenbouwer’ over?

In de perfecte chaos van een huis zonder volwassenen, voeden vijf broers elkaar op volgens hun eigen regels. Hun moeder is gestorven, hun vader is gevlucht. Terwijl de Dunbar-jongens met elkaar vechten, samen lachen en samen hun verdriet verwerken, probeert Matthew als oudste de rol van zijn ouders over te nemen. Tot Michael, hun vader, op een dag plotseling weer binnenstapt met een verrassend verzoek. Slechts één van hen accepteert en besluit met hem mee te gaan. Het is Clay, de vierde zoon, gekweld door een lang begraven geheim.

Wat was dit een heerlijk boek! De mooie zinnen spatten van elke bladzijde af. Het lijkt alsof de oudste broer Matthew het boek heeft geschreven en de familiegeschiedenis van de vijf Dunbar-broers vertelt. Het mooie daarvan is dat je geen idee hebt waar en wanneer dit verhaal zich afspeelt. Het draait alleen maar om de vijf jongens en hun omgeving (van een oudere buurvrouw tot hun overleden moeder). En dat leest echt heerlijk weg.

Het verhaal begint een beetje vaag. Niet op een slechte manier, maar op een typische Markus Zusak-manier. Je snapt het verhaal nog niet helemaal, maar je weet al dat je een pareltje in handen hebt. Dit gevoel had ik ook bij zijn vorige boek: De boekendief. Daar weet je in het begin ook niet dat De Dood tegen je spreekt. Dit gevoel had ik ook bij ‘De bruggenbouwer’. Je weet al vrij snel wie de Moordenaar is, maar niet waarom hij deze naam heeft. Heerlijk! Terwijl het echt een dikke pil is (waar ik normaal niet zo van houd).

Als je aan een buitenstaander moet uitleggen waar dit boek over gaat, klinkt het niet als een indrukwekkend verhaal. Het lijkt op een simpele roman over een gezin dat uit elkaar valt. En toch klopt dit beeld totaal niet. Dit past bij de schrijver vind ik. Door de mooie zinnen en het verhaal op een bijzondere manier op te schrijven, geniet je van elke bladzijde. En daarom is het niet erg dat het boek 560 pagina’s telt en het niet over één gebeurtenis gaat.

Nog een pluspunt wat mij betreft: het hardlopen dat zijdelings in dit boek naar voren komt. Dit vond ik echt zo’n mooie toevoeging! Wat hardlopen met hen doet en hoe twee broers daar op verschillende manieren mee omgaan: het was heerlijk om te lezen.

Moet ik nog meer zeggen? Tot nu toe één van de beste boeken die ik dit jaar gelezen heb! De zinnen zijn prachtig, de verhaallijnen interessant en na 560 pagina’s blijft dat nog steeds zo. Heel knap gedaan! Natuurlijk blijft De boekendief nog altijd mijn favoriet van Markus Zusak. Maar dat boek is ook moeilijk te overtreffen. Wat mij betreft had hij het niet beter kunnen doen en krijgt dit boek een mooie tweede plek!

Markus Zusak – De bruggenbouwer | Uitgeverij: The House of Books

# # #

30 juni 2019