Boekrecensie: Fen Verstappen - Moeder af

Waar gaat ‘Moeder af’ over?

Onze moeder had internationaal succes als modeontwerper en leefde een leven dat tot de rand toe gevuld was met hysterische kunstenaarsvrienden, nachtelijke cafébezoeken, hard werken en ons. Totdat ze een hersenbloeding kreeg. Als ze uit haar coma ontwaakt, blijkt ze volledig invalide en niet meer in staat om te communiceren. Nu moeten wij vorm geven aan een verlies dat geen tradities kent en zorg dragen voor een vrouw die altijd onze moeder is geweest, maar die we opnieuw moeten leren kennen.

Een bijzonder boek over de relatie tussen een moeder en dochter. De dochter is zwanger van haar eerste kind. Ondertussen krijgt haar moeder een hersenbloeding, waardoor ze volledig afhankelijk wordt van haar familie en dus voornamelijk van haar dochter. De vraag is dan ook: wat maakt je een goede moeder? En hoe ga je om met een familielid die totaal afhankelijk is geworden?

Die afhankelijkheid komt goed terug in dit boek. En dat is schrijnend, want voordat ze een hersenbloeding kreeg, was ze een zelfstandige en harde vrouw. Het is een dun boekje en daarom extra knap dat tussen de regels door je een heel goed beeld krijgt van het gezinsleven. Je weet precies hoe de moeder voor haar hersenbloeding leefde en hoe ze omging met haar kinderen.

Wat ik vooral bijzonder vond om te lezen was de band tussen de twee hoofdpersonen. De succesvolle moeder, die haar dochter eigenlijk maar saai vindt en de dochter, die niet aan de hoge verwachtingen van haar moeder kan voldoen. Je zou denken dat de band tussen deze twee niet sterk is, maar het tegendeel is waar. Heel mooi om te lezen. Daarnaast is er ook nog een vader die nooit aanwezig is. Hoe hij op de zwangerschap van zijn dochter reageert is ronduit bijzonder te noemen.

In 144 pagina’s met korte hoofdstukken zit je zo in het verhaal. Het komt heel erg binnen door de herkenbare situaties en mooie beschrijvingen. Van een modeontwerpster tot iemand die gevoerd moet worden. Het contrast is enorm. En daarom ijzersterk neergezet door schrijfster Fen Verstappen.

Fen Verstappen – Moeder af | Uitgeverij: Das Mag Uitgeverij