Boekrecensie: Franco Faggiani - Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween

Waar gaat het boek ‘Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween’ over?

Shizo groeit aan het einde van de negentiende eeuw op in het zuiden van Japan. Daar staat hij bekend om zijn uitzonderlijke hardlooptalent. Na jarenlange intensieve training is hij uitverkoren om mee te doen aan de Zweedse Olympische Spelen van 1912. Maar tijdens die wedstrijd bezwijkt Shizo en hij kan de marathon niet uitlopen. Hij is bang dat hij zijn ouders teleurgesteld heeft en durft na deze schande niet terug naar huis. Hij trekt zich terug in de bergen. Niemand weet waar hij gebleven is. Uiteindelijk wordt hij, inmiddels een oude man, ontdekt door een Zweedse journalist die zijn verhaal kent en onthult. Wat gebeurde er precies tijdens de marathon en waar is Shizo al die jaren geweest?

Ik heb ‘Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween’ ooit bij De Wereld Draait Door voorbij zien komen en was toen gelijk enthousiast. Een boek over hardlopen: dit wil ik lezen! Gelukkig dachten mijn collega’s daar net zo over en kreeg ik dit boek voor mijn verjaardag cadeau. Uiteindelijk las ik ‘m uit in mijn weekendje weg naar Duitsland.

Wat een bijzonder boek! Ik moest eerst even wennen aan het verhaal. De lange beschrijvingen over de natuur leken in eerste instantie een beetje saai. Maar hoe verder ik kwam in het verhaal, hoe meer ik deze keuze begreep en ging waarderen. De rustige natuur hoort nou eenmaal bij Shizo en zijn levensstijl.

Nadat Shizo zijn marathon in Zweden niet uitloopt, durft hij niet meer naar huis. Hij trekt zich terug in de bergen en leeft een rustig bestaan. Totdat een Zweedse journalist hem vindt.

Dit klinkt als een origineel en mooi verhaal toch? Maar het wordt nog leuker, want schrijver Franco Faggiani heeft zijn roman gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Shizo Kanakuri heeft namelijk echt de marathon tijdens de Zweedse Olympische Spelen in 1912 gelopen en niet afgemaakt. Dat Faggiani dit verhaal heeft gebruikt en zijn eigen gedachten de vrije loop heeft gelaten, vind ik ontzettend sterk bedacht. Wat mij betreft maakt dat deze roman zo sterk en bijzonder.

Dit boek leest heerlijk weg. Je wilt als lezer graag weten wat er met Shizo is gebeurd. Waarom liep hij de marathon niet uit? En hoe leefde hij daarna? Franco Faggiani heeft dit op fantastische wijze in een roman verwerkt. Een aanrader om te lezen! Ook als je niet van hardlopen houdt. 😉

Uitgever: Signatuur • Genre: Roman • Pagina’s: 256 • Sterren: