Boekrecensie: Murat Isik - Wees onzichtbaar

Waar gaat het boek ‘Wees onzichtbaar’ over?

De Bijlmermeer, begin jaren tachtig. De vijfjarige Turkse Metin komt met zijn ouders en zus naar Nederland. Vader is een werkloze communist die overdag boeken van Marx leest en zich ’s avonds bezat met vrienden. Thuis is hij vaak gewelddadig en dan siddert het hele gezin. Metin vreest hem en maakt zich onzichtbaar. Maar langzaam – als de kinderen ouder worden en de moeder emancipeert – groeit het verzet tegen de vader.

Ik houd eigenlijk niet van romans die veel prijzen gewonnen hebben. De verwachtingen zijn dan zo hoog, dat het moeilijk is om dit te evenaren. Maar Wees onzichtbaar is echt een uitzondering op de regel. Nadat ik ‘m vorig jaar in de kringloop zag liggen, besloot ik er toch voor de gaan.

En wat ben ik daar blij om! Het boek is ontzettend zielig en mooi geschreven. Het gaat over een jongen (Metin) die opgroeit in de Bijlmer. Er komen dan ook veel onderwerpen aan bod: van de Bijlmerramp, de junkies op straat tot het maken van bijzondere vriendschappen.

“Ik was de jongen die jarenlang alleen maar bezig was geweest met overleven, met schuilen achter mijn schild, met me schrikachtig door de dagen heen slepen.”

Wees onzichtbaar is een titel dat heel goed beschrijft hoe Metin zich laat zien in zijn omgeving. Hij wordt gepest, maar probeert onzichtbaar te zijn, het sluimerende racisme over Turken in Nederland komt erin voor en hoe Metin probeert zijn identiteit niet te laten zien. Maar ook thuis probeert hij onzichtbaar te zijn door zijn vader niet kwaad te maken en zich te verstoppen in de badkamer.

Daarnaast schrijft Murat Isik heel fijn: het is zo beeldend en mooi geschreven dat het niet moeilijk is om dit boek in een week uit te lezen. En dat vind ik altijd knap bij een boek van 600 pagina’s. 😉

Ik ben onder de indruk! Het is een boek waar misschien niet veel indrukwekkende dingen in gebeuren, maar dat maakt het wat mij betreft juist enorm sterk. De band met zijn vader, zijn moeder die zich langzaamaan ontwikkelt in Nederland, de armoede, het racisme, de vele pesterijen en de kleine gebeurtenissen uit het leven van een jongen in de Bijlmer: het blijft je nog lang bij!

Uitgever: Ambo|Anthos • Genre: Roman • Pagina’s: 597 • Sterren: