Boekrecensie: Sarah Hill - Je brein aan de pil

Waar gaat het boek ‘Je brein aan de pil’ over?

De anticonceptiepil heeft vrouwenlevens radicaal veranderd. Vrouwen kregen controle over hun vruchtbaarheid en konden mede daardoor in groten getale studeren en de arbeidsmarkt betreden. Maar de pil heeft ook allerlei bijwerkingen. Zo beïnvloedt het onder meer je eetpatroon, stressniveau, emoties, seksuele voorkeuren, humeur en zelfs je partnerkeuze. Vrouwen die aan de pil zijn, zijn dus een andere versie van zichzelf. Alleen is daar nog altijd maar weinig over bekend. In Je brein aan de pil maakt Sarah Hill inzichtelijk wat we weten (en vooral nog niet weten) over de effecten van hormonale anticonceptie op het vrouwenbrein.

Ik hoor de vraag steeds vaker: wat doet de anticonceptiepil precies met mijn lichaam? En wat gebeurt er eigenlijk als ik zou stoppen? Ik wilde dit graag weten zonder me af te hoeven vragen of de ervaringen van anderen kloppen of niet.

Ik besloot daarom het boek Je brein aan de pil een kans te geven. Sarah Hill geeft op al deze vragen perfect antwoord. Het is niet een boek waarbij je advies krijgt om de pil niet meer te nemen. Hill bespreekt zelfs dat vrouwen nu succesvoller zijn door de anticonceptiepil: vrouwen hoeven nu niet meer zwanger te worden tijdens een studie of een carrière.

Maar er kleven ook nadelen aan het nemen van de pil. En dat is ook wat ze laat zien. Het boek zet je dan ook meteen aan het denken.

“Je bent een ander mens als je de pil slikt, dan wanneer je die pil niet slikt. Weet dus waar je aan begint, en neem je beslissing welbewust.”

Het is misschien wat Amerikaans, maar het is niet een sturend boek. Het geeft vooral inzicht over wat de voor- en nadelen zijn van het gebruik van de pil. Ik wist van beiden eigenlijk maar een klein beetje af.

En is dat niet gek als je zo’n medicijn op je veertiende krijgt? Waarom wordt dit niet verteld? Zeker als je nog zo jong bent. Ik had natuurlijk alleen maar mijn eigen ervaringen waar ik uit kon putten (de huilbuien verklaren ineens heel veel), maar ik denk dat elke vrouw hier wel iets aan kan hebben. Of het nu positief of negatief is.

Ik zou dus ook zeggen: lees dit boek voordat je aan de pil begint en houd jezelf goed in de gaten. Zijn de veranderingen positief? Ga dan vooral lekker door! Maar is het negatief (en dit kan je omgeving denk ik beter bepalen dan jijzelf) stop er dan mee of kies een andere variant. Maar loop er vooral niet jaren mee rond. Voor mij was dat de conclusie van dit boek.

Waar ik iets minder blij mee was, waren de vele voetnoten. Natuurlijk heb je die nodig in een wetenschappelijk boek, maar om daar nu ook al je gedachten en grappen in te verwerken? Je vond ze bijna op elke pagina en als ik eerlijk ben waren de meeste voetnoten overbodig. Daarnaast haalde het enorm de vaart uit het verhaal, omdat je steeds moest switchen tussen het hoofdstuk en een voetnoot.

Een heel eerlijk boek over de anticonceptiepil. Als je twijfelt over de pil of als je gewoon nieuwsgierig bent over wat het met je lichaam doet, dan zou ik dit boek zeker aanschaffen. Je leert er sowieso iets van. En daar hoef je de voetnoten niet voor te lezen. 😉

Uitgever: Nijgh & van Ditmar • Genre: Non-fictie • Pagina’s: 372 •
Sterren: