Boekrecensie: Joël Dicker - De verdwijning van Stephanie Mailer

Waar gaat het boek ‘De verdwijning van Stephanie Mailer’ over?

Orphea: een stadje waar niet veel gebeurt, tot het op de avond van 30 juli 1994 wordt opgeschud door een afschuwelijk incident: de burgemeester van de stad en zijn familie worden thuis vermoord, evenals een toevallige voorbijganger die getuige was van de tragedie. Het onderzoek wordt geleid door twee jonge politieagenten, Jesse Rosenberg en Derek Scott. Ambitieus en vasthoudend weten zij de moordenaar te pakken, het bewijs is zeer overtuigend. Ze verdienen lof voor hun prestatie en ontvangen zelfs een onderscheiding. Twintig jaar later, in de vroege zomer van 2014, vertelt een journalist met de naam Stephanie Mailer aan Jesse dat hij destijds een belangrijke fout heeft gemaakt. Voor hij haar uitvoeriger kan spreken, verdwijnt ze onder mysterieuze omstandigheden. Wat is er met Stephanie Mailer gebeurd? Wat heeft ze ontdekt? En vooral: wat gebeurde er echt op de avond van 30 juli 1994 in Orphea?

Als je De verdwijning van Stephanie Mailer als een gewone roman zou zien en niet als een boek van Joël Dicker, dan had ik ‘m waarschijnlijk een veel hoger cijfer gegeven. Het is namelijk een ontzettend goed boek: leuke hoofdpersonen, goede setting, een beetje spanning en een tikkeltje mysterieus. Je wilt graag weten wie het gedaan heeft. De schrijfstijl is fantastisch en de hoofdpersonen zijn stuk voor stuk interessant (en dat is knap, want het zijn er nogal veel).

Maar doordat het Joël Dicker is, kijk je toch stiekem naar zijn andere boeken. En dan zeg ik eerlijk dat dit boek niet in de buurt komt van zijn andere romans.

Ik houd namelijk van de opzet van bijvoorbeeld De waarheid over de zaak Harry Quebert. Joël Dicker vertelt over de schrijver gecombineerd met een bijzondere moord. Deze componenten zitten niet in dit boek verwerkt. Daarnaast miste ik ook een beetje de grote plot twists die zijn andere boeken wel hebben.

En daarom vind ik het zo moeilijk om dit boek te recenseren. Ik vond het einde niet zo spannend en heftig als zijn andere boeken. Maar heerlijk om te lezen was het wel. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Had ik dit boek als eerste gelezen, dan had ik waarschijnlijk gezegd: lees dit boek! Nu zeg ik: lees vooral zijn andere boeken. 😉

Een heerlijk boek om kennis te maken met de schrijver Joël Dicker: de hoofdpersonen zijn interessant, het verhaal is spannend en zijn schrijfstijl is fantastisch. Heb je zijn andere boeken al gelezen? Dan waarschuw ik je alvast: dit is een heerlijk boek, maar wat mij betreft niet zijn beste boek.

Uitgever: De Bezige Bij • Genre: Roman • Pagina’s: 636 • Sterren: