Boekrecensie: Joël Dicker - De waarheid over de zaak Harry Quebert

Waar gaat het boek ‘De waarheid over de zaak Harry Quebert’ over?

New York, voorjaar 2008. De jonge auteur Marcus Goldman lijdt aan een writer’s block, en dat terwijl de deadline van zijn uitgever nadert. Dan wordt in de tuin van zijn mentor, sterauteur Harry Quebert, het lichaam gevonden van Nola Kellergan, die ruim dertig jaar eerder op vijftienjarige leeftijd spoorloos is verdwenen. Op Nola’s lichaam ligt het manuscript van de roman die Quebert zijn doorbraak naar het grote publiek heeft bezorgd. Harry Quebert is onmiddellijk hoofdverdachte en zijn beroemde roman komt in opspraak. Overtuigd van de onschuld van zijn grote voorbeeld vertrekt Marcus naar Harry’s huis in New Hampshire om de werkelijke toedracht rond de dood van Nola te achterhalen. Maar de waarheid blijkt veel gecompliceerder dan hij dacht.

Een jaar geleden kreeg ik de tip om dit boek te lezen van Wietske (eigenlijk was het geen tip, maar moest ik dit boek gewoon een keer gelezen hebben). Hij kwam gelijk op mijn lijstje terecht, maar vervolgens duurde het even voor ik dit boek ook daadwerkelijk kocht. In mijn vakantie op Kaapverdië las ik deze dikke pil eindelijk uit. En wat ben ik blij geweest met deze tip (of eigenlijk niet, want nu weet ik niet of ik dit jaar nog een beter boek in handen krijg).

In eerste instantie lijkt het een typische thriller: wie is de moordenaar van Nola? Elke bewoner van de plaats Aurora wordt omschreven door Joël Dicker, waarbij ze allemaal wel iets te verbergen hebben. Als lezer word je in elk hoofdstuk wel op andere gedachten gezet, maar je weet nooit wie het echt gedaan heeft. Het boek is daardoor zelfs spannend te noemen. Terwijl Dicker het zelf geen thriller noemt.

Sowieso is het knap dat dit boek nooit saai blijkt te zijn. Het telt meer dan 600 pagina’s, maar dat gevoel heb je helemaal niet als je aan het lezen bent. Het is zelfs jammer als je beseft dat je het boek bijna hebt uitgelezen.

Het verhaal gaat dus over een moordzaak, waarbij in elk hoofdstuk gezocht wordt naar de dader. Normaal gesproken draait zo’n verhaal om de dader: wie heeft het gedaan? Maar bij dit boek weet ik nu al niet goed meer wie de dader was. Het is wat mij betreft ook helemaal niet belangrijk. De mooie zinnen, de fantastische hoofdpersonen en de schrijftips van Harry Quebert zijn veel belangrijker en interessanter. Eigenlijk omschrijft Harry in zijn laatste hoofdstuk precies wat dit boek met me deed:

“Een goed boek, Marcus, is een boek waarvan je het jammer vindt dat het uit is.”

En dat is precies wat ik nu voel.

Een echte pageturner, ook al telt het boek meer dan 600 pagina’s. Door de fijne schrijfstijl en de tips van Harry Quebert heb je dit boek zo uit. Ik ben fan!