Boekrecensie: Elizabeth Macneal - Circus der wonderen

Waar gaat het boek ‘Circus der wonderen’ over?

Wanneer Jasper Jupiters Circus der Wonderen in een kustplaatsje in Zuid-Engeland arriveert, verandert het leven van Nell voorgoed. Haar vader verkoopt haar aan de circusbaas als luipaardmeisje, vanwege haar vele moedervlekken. Nell leeft gedwongen verder als deel van het circus, maar wanneer haar roem groeit en ze vriendschap sluit met Jaspers zachtaardige broer Toby, vindt ze haar levenslust langzaam terug. Het duurt niet lang voordat de kranten Nell omschrijven als het achtste wereldwonder. Maar wie vertelt haar verhaal eigenlijk? En wat gebeurt er als ze Jasper en het circus dreigt te overschaduwen?

Circus der wonderen is een bijzonder boek over het circusleven in Engeland. Hoe is het om zo anders te zijn in 1866 en als freak in een circus te moeten staan? Dat je als mens van het publiek bent? Zit je gevangen? Of is het leven juist veel fijner in het circus dan daarbuiten, omdat je buiten nóg meer anders bent?

“Ja hoor, kijk maar eens goed. Waarom niet?”

Het antwoord op deze vragen is niet makkelijk. Dat laat dit boek maar al te duidelijk zien. Hoofdpersoon Nell wordt bijvoorbeeld verkocht aan het circus door haar vader en moet gedwongen aan het werk. Een heftig verhaal, maar dit brengt ook weer mooie kanten met zich mee. Het is dus niet zo zwart-wit als het lijkt. En dat laat Elizabeth Macneal enorm mooi zien.

“Hoe kan ze een kracht maken van haar anders-zijn? Hoe kan ze zo zelfverzekerd door het leven gaan?”

De korte hoofdstukken worden afgewisseld tussen Nell, Toby en Jasper. Alle drie hebben ze op hun eigen manier een heftig verleden waar ze mee proberen te leven in het circus. In een rustig tempo kom je te weten welke geheimen er binnen een familie zijn. Misschien was dit af en toe iets té traag waardoor het niet zo lekker las. Maar dat maakt het verhaal gelukkig niet minder bijzonder.

Met veel details beschrijft Elizabeth Macneal het circusleven in 1866. Dit leest soms een beetje traag, maar al met al is het een heftige historische roman over anders zijn, zelfacceptatie en omgaan met trauma’s. Een indrukwekkend verhaal!

Uitgever: The House of Books • Genre: Roman • Pagina’s: 397 • Sterren:

Geef een antwoord