Waar gaat ‘Dit verhaal’ van Alessandro Baricco over?

Een rijke graaf raakt zo onder de indruk van het jongetje Ultimo Parri dat hij zijn vader aanneemt als mecanicien. Eerst reist Ultimo met hen de autocircuits af, maar algauw trekt hij de wijde wereld in om zijn droom na te jagen: orde scheppen in de chaos van de wereld om hem heen. Hij overleeft de wreedheden van de Eerste Wereldoorlog, maar pas als hij verliefd wordt op de Russische Elizaveta maakt Ultimo op verrassende wijze zijn droom waar.

Ik leende het boek Dit verhaal van Alessandro Baricco een tijdje geleden van mijn Italiaanse collega. Nu krijg ik wel vaker tips van anderen en het is dan altijd de vraag of ik het boek wel echt leuk vind. Maar bij dit boek was ik blij verrast!

Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik het begin zo mijn twijfels had. Bij de eerste hoofdstukken dacht ik alleen maar: “wat ben ik nou precies aan het lezen?”. Maar op een gegeven moment begon ik te snappen hoe het verhaal in elkaar stak en werd het steeds interessanter. Verschillende personen vertellen het verhaal van de hoofdpersoon (Ultimo Parri). Je hebt niet gelijk door met wie je te maken hebt als je begint aan een hoofdstuk, maar dat maakt het alleen maar leuk om verder te lezen. Door de verschillende schrijfstijlen heb je echt het gevoel dat je met meerdere personen te maken hebt. Bijzonder om te lezen!

Ik vond het verhaal een beetje lijken op De onderwaterzwemmer van P.F. Thomése: het verhaal is namelijk net als het boek van P.F. Thomése opgedeeld in een aantal fragmenten uit het leven van de hoofdpersoon. Als je het boek uithebt, weet je hoe zijn leven verlopen is. Terwijl je eigenlijk maar een paar fragmenten uit zijn leven kent. Bij De onderwaterzwemmer had ik precies hetzelfde gevoel.

Het einde is mooi, zielig en totaal niet wat je van dit boek verwacht. Houd je dus van De onderwaterzwemmer of van de bizarre wendingen van Niccolò Ammaniti? Dan zou ik dit boek zeker een kans geven!

Alessandro Baricco – Dit verhaal | Uitgeverij: De Bezige Bij

# #