Waar gaat ‘Horen zien zwijgen’ over?

Chicago wordt meer dan vijf jaar onveilig gemaakt door een lugubere seriemoordenaar: “foute’ mensen worden bestraft doordat hun dochter ontvoerd wordt en alvorens haar te doden stuurt hij de ouders een pakketje met een oor, vervolgens de ogen om te eindigen met de tong. De boodschap is duidelijk: “Hoor, zie en spreek geen kwaad’. Rechercheur Sam Porter wordt door zijn collega’s gebeld met de melding dat zich een dodelijk busongeval heeft voorgedaan waarbij het slachtoffer, naast een luguber pakketje met een oor, ook in het bezit is van een dagboek waarin hij zijn motieven verklaart. Duidelijk de seriemoordenaar. En dan dient ergens nog een meisje in leven te zijn.

Ik heb al heel wat thrillers in mijn leven gelezen, maar door dit boek kon ik niet slapen en had ik nachtmerries (geen grap!). Waren het de vele ratten of de uitgebreide beschrijvingen van een lijk? Ik weet niet waardoor het kwam, maar het was gruwelijk en daardoor stiekem ook fantastisch om te lezen.

Het is een dikke pil en vaak is dat bij thrillers niet nodig. Maar bij dit boek was het geen moment saai of niet spannend. Het zijn korte hoofdstukken afgewisseld met het dagboek van de seriemoordenaar. Juist de afwisseling tussen deze twee verhalen maakte het intrigerend. De vreselijke opvoeding van de seriemoordenaar en de angst dat het slachtoffer niet gevonden wordt: het bleef elk hoofdstuk spannend. Heel knap gedaan van de schrijver!

Ook de hoofdpersonen vond ik goed gekozen. Vooral de verhaallijn van politieagent Sam Porter is interessant om te lezen. Je leert hem steeds iets beter kennen en dat maakte het verhaal alleen maar beter en indrukwekkender.

Het einde is open en dat vond ik eerlijk gezegd een beetje jammer. Of zou er een tweede deel in aantocht zijn? Want dan sta ik nu al te trappelen om deze serie te lezen (en vind ik het open einde ineens iets minder erg).

Je moet niet bang zijn voor gruwelijke details, want dan is dit boek zeker niet geschikt voor jou. Houd je juist van lugubere thrillers? Dan heb je aan dit boek echt genoeg. Voor mij was dit een thriller die anders was dan alle andere thrillers. Juist door deze heftige details. Gruwelijk, psychopathisch en met goede hoofdpersonen: wat wil je al thrillerfan nog meer? Wat mij betreft een fantastisch boek voor op vakantie!

J.D. Barker – Horen zien zwijgen | Uitgeverij: Boekerij
Genre: Thriller | Bekijk op Bol.com

# # #