MINI-REVIEW: Sean Smith – Ed Sheeran

Waar gaat ‘Ed Sheeran’ over?

Biograaf Sean Smith beschrijft de wonderlijke reis van Ed Sheeran, de verlegen, stotterende jongen die een wereldwijde sensatie werd, zonder ooit zichzelf te verloochenen. Hij vertelt niet alleen over Eds bijzondere ouders die hun zoon de moed gaven om zijn droom na te streven, maar ook over zijn jeugdvrienden, leraren en de geliefden uit zijn beroemde nummers. Hij onthult hoe Ed het soms lastig vond om met de wereld die aan zijn voeten lag om te gaan, maar toch weer geluk en betekenis vond. Ed Sheeran is het inspirerende verhaal van een uitzonderlijke jongen die toch gewoon is gebleven.

Een biografie over een jonge muzikant die nog midden in zijn succesjaren zit. Ik vind het gewaagd. Ik blijf erbij dat een biografie over een overleden muzikant of een muzikant in zijn laatste jaren beter werkt. De mindere jaren, problemen in de privésfeer: het is dan een stuk completer.

Dat wil niet zeggen dat het niet leuk was om te lezen. De verhalen over zijn ouders, zijn jaren voordat hij bekend werd, de nummers die hij schreef met andere muzikanten: ik kende deze kant nog niet.

Het is vooral heel mooi om te zien dat je verwachtingen van Ed kloppen: een doodnormale jongen die van muziek (en bier) houdt.

Toch lijkt het alsof Ed Sheeran niet betrokken is geweest bij het proces van dit boek. Er zitten quotes in van vrienden en er staan een aantal leuke foto’s in, maar je komt geen enkele quote van Ed zelf tegen. Behalve als dit in een interview stond. En dat vond ik jammer. Vooral de vele opsommingen van concerten en welke hoogtepunten hij heeft bereikt waren een beetje saai te noemen. Niet omdat het niet indrukwekkend was, maar omdat je dit ook op Wikipedia terug kunt lezen. Heel persoonlijk is dat niet helaas.

Het is een leuke biografie vol met verhalen over zijn jeugd, de beginjaren en zijn carrière. Voor mij waren veel verhalen uit dit boek nieuw. Ik ken het verhaal van Ed Sheeran gewoon niet zo goed. Ik vind zijn muziek goed, maar wie zijn vrienden zijn? Hoe zijn carrière begon? Ik had geen idee. Dus voor mij maakte het ook niet zoveel uit dat het verhaal wat onpersoonlijk voelde. Maar ben je een groot fan van Ed Sheeran? Dan denk ik dat je niet iets nieuws zult lezen in dit boek.

Sean Smith – Ed Sheeran | Uitgeverij: HarperCollins
Genre: Biografie | Bekijk op Bol.com