Boekrecensie: M.J. Arlidge - Wat jij niet ziet

Waar gaat het boek ‘Wat jij niet ziet’ over?

Emma Forbes is verliefd. Sinds ze ex-soldaat Mark ontmoette, kan ze aan niets anders denken. Mark is door zijn tijd in het leger zowel mentaal als fysiek beschadigd, maar zijn littekens maken hem alleen maar aantrekkelijker. Eindelijk kan de blindgeboren Emma voor iemand zorgen, in plaats van altijd zelf te worden verzorgd. Dan wordt de stad opgeschrikt door een reeks gruwelijke inbraken. Een mysterieus figuur sluipt in het holst van de nacht huizen in, waar hij zijn nietsvermoedende slachtoffers aanvalt, vernedert en genadeloos martelt. De politie heeft maar één aanknopingspunt: de dader heeft een opvallend litteken in zijn nek. Is het toeval, of maakt Emma’s onvoorwaardelijke liefde haar blind voor wie Mark werkelijk is?​

Voor de Spannende Boekenweken 2020 schreef de Britse auteur M.J. Arlidge het geschenkboek Wat jij niet ziet. Ik sla de geschenkboeken eigenlijk altijd over, maar voor M.J. Arlidge maak ik graag een uitzondering. Ik ben al jaren fan van deze schrijver en lees dan ook met veel plezier de boekenreeks met Helen Grace in de hoofdrol. Niet zo gek dus, dat ik dit boekje een kans gaf.

Hoe kan het toch dat M.J. Arlidge zelfs met een boek van maar 94 pagina’s, toch weer zo’n spannende thriller weet neer te zetten? De verhaallijn is origineel en gruwelijk tegelijk: een meisje dat blind is en niet weet met wat voor man ze aan het daten is. De gedachte alleen al is eng. De schrijver weet dit uiteraard weer steengoed neer te zetten. Je hebt bijna het gevoel dat je zelf blind bent. Je voelt de angst van Emma en dat wordt met elke bladzijde heftiger.

Het plot is misschien voorspelbaar, maar dat vond ik niet zo erg. Je leert door dit verhaal namelijk de schrijver goed kennen. Ik weet zeker dat je hierna zijn boekenserie met Helen Grace wilt lezen (ik zeg echt: DOEN).

Een klein minpuntje: ik had soms het gevoel dat Arlidge even vergat dat z’n hoofdpersoon blind was. Er zaten zinnen in als: “Toch kijk ik tussen de behandelingen door op mijn telefoon”. Dit was totaal niet storend, maar het viel me wel op tijdens het lezen.

Wat jij niet ziet is een spannende thriller voor tussendoor. Misschien is het plot een beetje voorspelbaar, maar dat vergeef je de schrijver gelijk. Geef dit boekje dus op een druilerige zondag een kans en ik weet zeker dat je daarna wilt beginnen aan zijn boekenreeks. Veel leesplezier alvast! 😉

M.J. Arlidge – Wat jij niet ziet
Uitgeverij: CPNB | Genre: Thriller | Bekijk op Bol.com