Boekrecensie: Linwood Barclay - Lift

Waar gaat het boek ‘Lift’ over?

Maandag. Vier mensen stappen in een lift in Manhattan. Ze drukken op de knop voor hun verdieping, maar de lift klimt door naar de top, waar hij een paar seconden pauzeert – voordat hij valt. Recht naar beneden, tot hij te pletter slaat. Het lijkt een gruwelijk ongeluk. Maar op dinsdag vindt er opnieuw een incident plaats, in een andere wolkenkrabber. En op woensdag weer. In New York – een van de meest verticale steden ter wereld – breekt chaos uit. Dit kan geen toeval zijn. Dit is een koude, berekenende poging de stad te terroriseren. En het werkt: kantoorwerknemers weigeren nog naar hun werk te gaan en hulpdiensten rukken niet meer uit voor oproepen op hoge etages. Wie zit hierachter?

Deze thriller van Linwood Barclay begint gelijk goed met het ongeluk in een lift in New York (zoals de titel al doet vermoeden). Hoe eng is het idee dat een lift naar beneden kan storten? En dat het ook nog eens met opzet is gedaan? Ik zeg eerlijk dat ik de lift in mijn eigen gebouw niet graag meer neem (gelukkig woon ik op de eerste etage).

Toch moest ik na het eerste hoofdstuk wel een beetje wennen aan de schrijfstijl. Er komen veel moeilijke namen voorbij, waardoor ik vaak aan het bladeren was om te achterhalen wie bij wie hoorde. Ik heb zelfs even gedacht dat dit boek een tweede deel uit een serie was, omdat sommige verhaallijnen best onduidelijk waren. Bijvoorbeeld over wat de inspecteur heeft meegemaakt de afgelopen maanden en waarom hij een trauma heeft. Het lijkt net of dit in een ander deel beter is uitgewerkt.

Maar niet getreurd, na verloop van tijd maakt Linwood Barclay dit helemaal goed en begin je de verhaallijnen te snappen. Na de boeken van M.J. Arlidge vind ik de meeste thrillers denk ik al gauw wat moeilijker te volgen en wat minder spannend. Elk hoofdstuk van M.J. Arlidge is kort en ontzettend spannend. Daardoor voelde Lift in het begin een beetje langdradig. Dat komt denk ik echt door alle (hoofd)personen die uitgelegd moesten worden waardoor het middenstuk wat traag is en niet zo spannend.

Het einde maakte daarentegen alles goed. Wat een spanning en wat origineel bedacht! Ook leuk: het gesprek in het eerste hoofdstuk komt terug op de laatste pagina van het boek. Geniaal bedacht. Tegen het einde waardeer je de hoofdpersonen ook veel meer en klap je het boek met een lach op je gezicht dicht.

Je moet je even in het verhaal verdiepen, maar dan heb je ook zeker een goede thriller in handen. Het verhaal is origineel en het einde is fantastisch. Ik zou deze thriller bewaren voor een regenachtige avond!

Uitgever: Boekerij • Genre: Thriller • Pagina’s: 416 • Sterren: