Boekrecensie: Ilse Ruijters - Meisje van me

Waar gaat ‘Meisje van me’ over?

Tom is eigenaar van de Mindset Academy, een zeer succesvol coachingsbedrijf dat zijn cliënten leert om het verleden los te laten en te focussen op de toekomst. Zijn vrouw Amber is een van zijn coaches en geeft zijn succes een gezicht. Het leven lacht hun toe, maar privé hebben ze het niet zo makkelijk: Amber heeft geen baarmoeder en daardoor kunnen ze geen kinderen krijgen. Ze vragen Kirsten, één van de studenten aan de Mindset Academy, om hun draagmoeder te zijn. Zij zegt ja en lijkt volledig achter haar beslissing te staan. Amber en Tom zijn bij de bevalling in het ziekenhuis en zijn dolblij als dochter Emma is geboren. Maar wanneer Amber en Tom hun meisje de volgende ochtend willen ophalen, blijken Kirsten en Emma te zijn verdwenen. Waar is Emma? Wat is er gebeurd? En is dit Kirstens eigen keuze of zit het verleden hun toch op de hielen?

In 2017 las ik met veel plezier het boek Later als ik dood ben van schrijfster Ilse Ruijters uit. Het is dan ook niet zo gek dat ik haar nieuwe boek, Meisje van me, dit jaar in huis haalde. Wat een origineel verhaal! Het zit erg goed in elkaar: je wilt weten waar baby Emma is en waarom ze ineens is verdwenen. Heeft Kirsten dit gedaan? Of heeft iemand anders het heft in eigen handen genomen?

Je hebt veel vragen en langzaam worden deze vragen beantwoord. Het is dan ook een heerlijk boek en moeilijk weg te leggen. Het is zelfs zó spannend dat het soms ietwat onwerkelijk werd.

Ook passeerden heel wat personages de revue. Wat mij betreft hadden sommige personen uit het verhaal gehaald kunnen worden, want nu voelde het af en toe een beetje oppervlakkig. De echte hoofdpersonen kwamen daardoor niet altijd even goed naar voren.

Toch kreeg het verhaal diepgang door de verschillende actuele thema’s in dit boek. Denk bijvoorbeeld aan mensenhandel en het draagmoederschap. Daardoor stoorde het mij ook niet dat er zoveel personages in dit boek werden verwerkt.

Een spannende thriller die je niet weg kunt leggen en daarom uitermate geschikt voor een leuke vakantie! Door de actuele thema’s wil je dit boek een keer gelezen hebben.

Ilse Ruijters – Meisje van me | Uitgeverij: Ambo|Anthos
Genre: Thriller | Bekijk op Bol.com