Boekrecensie: Samuel Bjørk - De jongen in de sneeuw

Waar gaat het boek ‘De jongen in de sneeuw’ over?

In een bergmeer wordt een 21-jarige ballerina gevonden, ze is bruut vermoord. De politie vindt in het bos vlakbij een camera op een statief, precies gericht op de plaats delict. Het nummer ‘4’ is in de lens gekrast. Inspecteur Holger Munch is met verlof om te zorgen voor zijn dochter, maar hij besluit terug te komen voor het onderzoek naar de moord op de ballerina. Mia Krüger, net ontslagen uit een afkickkliniek, is op weg naar een welverdiende vakantie in de Cariben wanneer Munch opduikt en haar vraagt zich samen met hem over de zaak te buigen. Ze besluit haar vakantie uit te stellen en te helpen met het onderzoek. Als Mia ook nog een van corruptie verdachte collega in de gaten moet houden, komt alles in een levensgevaarlijke stroomversnelling…

De jongen in de sneeuw is het vervolg op Ik reis alleen en De doodsvogel met het beroemde rechercheteam Holger Munch en Mia Krüger in de hoofdrol.

Ik was erg fan van de eerste twee delen van deze serie. Lekker luguber en Scandinavisch. Heerlijk om te lezen op een zonnige bestemming! Dit deel las ik echter jaren later, waardoor ik even moest wennen aan de hoofdpersonen. Ik zit inmiddels bij boek 7 uit de reeks van M.J. Arlidge en ik vond het dus even lastig om te achterhalen wie Holger Munch en Mia Krüger ook alweer waren. Daarnaast las ik dit boek niet op een zonnige bestemming, maar gewoon in Nederland. Dat helpt natuurlijk ook niet echt. 😉

Toch vond ik het een leuk boek om te lezen. De moorden zijn goed beschreven (lekker veel details, ik houd ervan) en de camera met een cijfer in de lens is een originele toevoeging. Ik vond alleen het verschil zo groot met de eerste twee delen. De verhaallijn is minder geloofwaardig, er zitten veel meer personen in dit verhaal en ook de spanning is minder in vergelijking met de andere twee delen.

Een spannend boek om tussendoor te lezen. Je zit er snel in, het leest lekker makkelijk weg en de hoofdpersonen zijn interessant. Dit boek is alleen niet zo spannend als zijn eerste twee boeken uit deze reeks en ik had er dus persoonlijk iets meer van verwacht.

Samuel Bjørk – De jongen in de sneeuw
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff | Genre: Thriller | Bekijk op Bol.com