MINI-REVIEW: Stephen King – De Shining

Waar gaat het boek ‘De Shining’ over?

Jack Torrance, zijn vrouw Wendy en hun vijfjarige zoon Danny verblijven in het Overlook Hotel, waar Jack is ingehuurd als huismeester. Danny heeft een gave: ‘het licht’, zoals de oude meneer Hallorann het noemt. In het Overlook Hotel nemen Danny’s visioenen angstaanjagende vormen aan. Hevige sneeuwstormen sluiten het gezin volledig af van de buitenwereld. Het hotel zou verlaten moeten zijn, maar wie is de dame in kamer 217 en wie zijn de gemaskerde gasten die maar met de lift op en neer blijven gaan?

Pff wat een intens boek! Ik weet niet wat ik ervan verwacht had, maar dit was het denk ik niet. Het was gewoon niet zo spannend als ik verwacht had. Maar dat wil niet zeggen dat ik De Shining geen aanrader vond. De hoofdpersonen zijn namelijk stuk voor stuk interessant en hun gedachten zijn een mooie toevoeging naast de enge gebeurtenissen (in de film miste ik deze gedachten bijvoorbeeld heel erg).

Na elk hoofdstuk kom je er beetje bij beetje achter hoe de familie Torrance met elkaar leeft en wat hun band is. En vooral: wat zij in het verleden hebben meegemaakt waardoor je goed snapt waarom ze zo op elkaar reageren.

Daarnaast is de locatie natuurlijk fantastisch: een verlaten hotel midden in een sneeuwstorm met een gezin die de wacht houdt. In eerste instantie ben je een beetje jaloers: hoe fantastisch zou het zijn om een half jaar lang een leeg hotel tot je beschikking te hebben? Ik zie het al helemaal voor me: lekker lezen bij de open haard, je volstoppen met al het lekkere eten dat de kok achterlaat, wandelen door de sneeuw etc. Daar kom je na het lezen gelijk weer op terug. Ik sla dit hotel even over geloof ik. 😉

“Deze onmenselijke plek maakt menselijke monsters.”

Er zaten wat elementen in, zoals de heggedieren, die ik niet helemaal vond passen in dit boek. De heggedieren hadden wat mij betreft weggelaten mogen worden, zodat het echt om de gekte van Jack zou gaan. Nu komt er ook veel horror en fantasie bij kijken.

Toch wist dit boek me enorm te boeien. En voor een boek uit 1977 is dat ontzettend knap van Stephen King. Na het lezen kon ik moeilijk in slaap komen. Hoe eindigt dit boek in vredesnaam? En wat is er mis met dat hotel? Voor mij een teken dat ik het boek toch leuker vond dan ik in eerste instantie dacht.

De Shining: film vs boek

Ik zeg eerlijk dat ik de film nog nooit gezien had. En dat was fijn, want nu ging ik er vrij onbevangen in en kon ik direct na het lezen de film bekijken. In de film vond ik vooral Wendy heel erg tegenvallen. Ze is fantastisch in het boek: ze geeft enorm veel om haar kind en is absoluut niet dom. In de film kwam dit allemaal wat minder goed naar voren en vond ik haar vooral irritant en niet zo relevant voor het verhaal. Daarnaast is de film erg traag gefilmd. Het boek is ook niet altijd spannend, maar de uitleg over het gezin of de gedachten van het gezin maakten het juist een boek met diepgang. Deze elementen zijn in de film weggelaten en daarom vond ik het boek veel beter dan de film.

Een klassieker waarbij ik alleen maar kan denken: waarom heb ik The Shining niet eerder een kans gegeven? Het is maar goed dat ik dit jaar elke maand één boek van Stephen King lees, want daardoor heb ik dit boek toch opgepakt. Vanaf bladzijde word je meegezogen in de wereld van Jack en vooral in de wereld van het Overlook Hotel. Misschien niet zo spannend als je zou verwachten, maar wel een heerlijk boek dat je een keer gelezen moet hebben!

Uitgever: Poema • Genre: Horror • Pagina’s: 416 • Sterren: