Boekrecensie: Nadine Matheson - De puzzelman

Waar gaat het boek ‘De puzzelman’ over?

Als er lichaamsdelen nabij de Theems worden gevonden in de Londense wijk Deptford, wordt inspecteur Anjelica Henley van de Serial Crime Unit op de zaak gezet. De aanwijzingen doen haar denken aan het werk van Peter Olivier, beter bekend als De Puzzelman, die een levenslange gevangenisstraf uitzit voor zijn daden. Zijn methode was gruwelijk. Hij deelde zijn slachtoffers op in stukken: hoofd, benen, armen, handen en voeten. Wanneer er korte tijd later een afgehakt hoofd bij inspecteur Henley wordt afgeleverd, realiseert ze zich dat de moordenaar zijn slachtoffers niet willekeurig uitkiest, maar er een persoonlijk spel van maakt. Om de waarheid te achterhalen moet Henley haar eigen demonen in de ogen kijken.

Het boek begint wat mij betreft een beetje traag. Na Stephen King en M.J. Arlidge dit jaar te hebben verslonden, vond ik die traagheid in het begin best storend. Dit kwam voornamelijk doordat ik de hoofdpersonen goed moest leren kennen en daardoor werden alle personen in dit boek goed uitgelicht. Belangrijk, maar daardoor was het eerste deel gewoon niet zo spannend te noemen.

Je zou dus zeggen dat ik niet zo enthousiast ben over deze thriller. Maar na de introductie van alle hoofdpersonen zat ik ineens volledig in dit verhaal en moest ik weten wie de moordenaar was. Zou de puzzelman uiteindelijk toch nog gepakt worden? De spanning was ineens ontzettend hoog en dat las heerlijk weg.

Daarnaast omschrijft Nadine Matheson het plaats delict ontzettend goed. Je ziet de afgehakte ledematen zo liggen. Inclusief het druppelende bloed… Levensecht en daarom enorm luguber. Je moet ervan houden, maar ik zeg eerlijk dat ik het heerlijk vond. Wat zegt dit over mij? 😉

En dan het einde. Misschien zijn sommige verhaallijnen te voorspellen, maar het einde maakt wel dat je even nadenkt over wat er precies gebeurd is en of het allemaal klopt. Het voelt een beetje als een open einde en nu verlang ik heel erg naar een volgend deel. Misschien ligt dit boek toch dichter bij de boeken van M.J. Arlidge dan ik in eerste instantie dacht?

Een heerlijke thriller waar je even aan moet wennen. Je moet tenslotte de hoofdpersonen goed leren kennen. Maar uiteindelijk word je meegezogen in het verhaal en wil je maar één ding weten: hoe loopt dit af? Dit lugubere boek is een aanrader voor de echte thrillerfan! Maar niet voor mensen met een zwakke maag…

Uitgever: HarperCollins • Genre: Thriller • Pagina’s: 430 • Sterren: