9x de leukste boeken voor de zomervakantie (2021)

Het is (bijna) zomervakantie! Of we dit jaar op vakantie gaan is nog steeds een beetje onzeker, maar gelukkig schijnt de zon ook in Nederland. Tenslotte kun je overal lezen toch? Daarom geef ik hieronder 9 boekentips om de zomervakantie door te komen. Of je nu aan het strand in Frankrijk zit of op de bank in Nederland.

1. Trevor Noah – Kleurenblind

Dit vond ik zo’n indrukwekkende biografie dat hij zeker in dit rijtje thuishoort (ook al is het een ouder boek). Het gaat over het bijzondere levensverhaal van Trevor Noah: van een arme jeugd onder de apartheid in Zuid-Afrika tot geliefde comedian en presentator van The Daily Show.

Lees mijn recensie | Bekijk op Bol.com

2. Gillian King – Ik vergeet je niet

Ik houd over het algemeen niet zo van chicklits, maar voor Gillian King maak ik graag een uitzondering. Ik vergeet je niet is een heerlijke feelgood roman voor in de zomer! Het boek gaat over Maddy die altijd in de schaduw van haar zus Elisa heeft gestaan. Maar Elisa is er al veertien jaar niet meer. Op een dag loopt Maddy op een terras in de stad Frenkie tegen het lijf, het ex-vriendje van haar zus. Zij herkent hem meteen, hij haar niet.

Lees mijn recensie | Bekijk op Bol.com

3. Stephen King – Het instituut

Midden in de nacht, in een huis in een rustige straat in een buitenwijk van Minneapolis, worden de ouders van Luke Ellis stilletjes vermoord. Luke zelf wordt in een zwarte SUV geladen en weggereden. Hij wordt wakker in het Instituut, in een kamer die precies op zijn slaapkamer lijkt, alleen zonder raam. Dit klinkt spannend toch? Een heerlijk spannend boek dat je met zijn 544 pagina’s toch zo gelezen hebt. De hoofdpersonen, de schrijfstijl en vooral het einde: het leest heerlijk weg.

Lees mijn recensie | Bekijk op Bol.com

4. Thomas Olde Heuvelt – Orakel

Op een mistige winterochtend zien Luca Wolf en Emma Reich een achttiende-eeuws zeilschip in een bollenveld bij de duinen liggen. Emma kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat het luik op het hellende dek binnen. Niemand ziet haar nog terug… Nadat je Orakel hebt gelezen denk je alleen maar: ‘WAT HEB IK NET GELEZEN?’ Ik weet het nog steeds niet. En dat maakt dit een heerlijk boek (maar je moet wel van horror houden!).

Lees mijn recensie | Bekijk op Bol.com

5. M.J. Arlidge – Niemand zeggen

Ik heb Niemand zeggen helaas nog niet gelezen, maar ik vind dat hij wel al in dit rijtje moet staan. Ik lees de serie met Helen Grace in de hoofdrol altijd met veel plezier en vooral op vakantie! Je snapt dat ik dit laatste deel van M.J. Arlidge al klaar heb liggen voor deze zomer. Na covid-19 bevindt het land zich in één van de zwaarste recessies ooit. Nog nooit heeft inspecteur Helen Grace met zo veel geweld en onrust te maken gehad.

Bekijk op Bol.com

6. Mariska Overman – Noorderlicht

Noor is Nederlands. Frode is Deens. Magnus is Engels. Katja is Duits. Ze hebben elkaar ontmoet op een online literair forum. Één van hen had een idee. Nu bevinden ze zich op een zeilschip in de ijzige winterkou van Noorwegen. Net als de andere passagiers zijn ze op zoek naar het befaamde noorderlicht. Maar ze zijn ook op zoek naar een slachtoffer: iemand moet dood. Dat hebben ze afgesproken. Maar zo simpel blijkt het niet te zijn… Ook al gaat dit boek over de koude wintermaanden in Noorwegen, ik vond dit zo’n spannend boek dat hij zeker in dit rijtje thuishoorde!

Lees mijn recensie | Bekijk op Bol.com

7. Matt Haig – Middernachtbibliotheek

Nora wordt overweldigd door het gevoel dat ze in haar leven verkeerde keuzes heeft gemaakt en iedereen teleurstelt. Wanneer ze in de Middernachtbibliotheek terechtkomt, een plek tussen leven en dood, krijgt ze de kans om te zien op welke vele manieren haar leven anders had kunnen verlopen. Middernachtbibliotheek is nu al één van mijn favoriete boeken van 2021! Vooral de vele levenslessen die je zo in je schoot geworpen krijgt zijn even heel fijn in tijden van corona.

Lees mijn recensie | Bekijk op Bol.com

8. Lucinda Riley – De zevende zus

De boekenreeks van Lucinda Riley: misschien een beetje voorspelbaar om deze boeken in dit rijtje te zetten. Maar omdat ik deze vakantie zelf verder ga in deze serie, vond ik toch dat het laatste deel erbij hoorde. Tenslotte gaat het zevende deel over de mysterieuze zevende zus, iets waar ik nu al naar uitkijk. 😉

Bekijk op Bol.com

9. David Persons – Wiel van fortuin

Daan neemt het vliegtuig naar Las Vegas om te proeven aan het leven van een professionele pokerspeler. Als je dus van plan bent om (na corona?) naar Las Vegas te gaan of nog leuker: je bent er al geweest, dan is deze roman zeker een aanrader!

Lees mijn recensie | Bekijk op Bol.com

Dit waren mijn 9x boeken voor de zomervakantie. Wil je meer tips? Volg me dan op Instagram voor mijn laatst gelezen boeken of ga naar mijn reisverhalen voor de leukste hotspots!